Je bent hier:   Microscopie van spieren en botten

Microscopie van spieren en botten

Misschien kijk je nu wel met een andere blik naar stoofvlees, kippenboutjes en gerookte ham?

In de 2de graad vinden we bij de leerplannen verschillende suggesties voor (microscopie)practica van spierweefsel en beenweefsel. Na een korte inleiding over het microscopisch beeld van dwarsgestreept spierweefsel, hartspierweefsel en gladde spiercellen maken de deelnemers tijdelijke, gekleurde preparaten van dwarsgestreept spierweefsel en hartspierweefsel. Gladde spiercellen zijn moeilijk in tijdelijke preparaten te tonen en zullen in vaste, gekleurde preparaten bekeken en geanalyseerd worden. We bestuderen en vergelijken ook vaste preparaten van beenweefsel en kraakbeenweefsel, met aandacht voor het proces van beenvorming.

We besteden eveneens aandacht aan het didactische aspect. Hoe organiseer je op een efficiënte wijze een microscopiepracticum, wat is haalbaar met leerlingen en hoe evalueer je de praktische vaardigheden die horen bij een microscopiepracticum?

De deelnemers kunnen

• tijdelijke preparaten van dwarsgestreept spierweefsel en hartspierweefsel maken;
  • tijdelijke preparaten van spierweefsel observeren en analyseren;
  • vaste preparaten van spier- en botweefsel observeren en analyseren;
  • een evaluatiematrix opstellen voor de evaluatie van microscopiepracticum.

Leerkrachten biologie en natuurwetenschappen 2de graad aso, kso, tso.

Frank Van Campen – Industrieel Ingenieur; Voorzitter Koninklijk Antwerps Genootschap voor Microfotografie (KAGM); (gepensioneerd; gebruik van microscopie technieken gedurende ca 40 jaar)

Jozef Schoors - Grafische opleiding. Zaakvoerder bureau voor communicatie, reclame en marketing; Secretaris KAGM; (gepensioneerd; actief als erfgoedfotograaf en met onderhoud en herstelling van microscopen)

Leden van de CNO vakgroep biologie.

Cursuscode: 18/BIO/010A

Drank en syllabus inbegrepen.

Beperkt aantal deelnemers!

Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be

Breng een labojas mee.

dinsdag 19 maart 2019 13:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, gebouw O (parking P2 of P4), microscopiezaal O.314 (3de verdieping)