Nieuwe trends in marketing
“Marketing volgens Kotler” is de jongste benadering van commercieel bedrijfsbeleid en focust zeer sterk op communicatie met klanten.
“Communicatie” is, onder de explosieve invloed van met name internet en technologie, heel erg in verandering. Alles gaat steeds sneller, steeds interactiever. De “oude” media verliezen impact, de “nieuwe” media winnen aan belang. Er komt steeds meer informatie beschikbaar voor steeds meer mensen. En we kijken ook anders naar die informatie: we willen ze bijvoorbeeld heel snel, op maat en in direct bruikbare vorm.
Al die veranderingen hebben een zeer grote impact op de manier waarop bedrijven vandaag hun klanten kunnen en moeten benaderen om succesvolle marketingcampagnes op te zetten.
“Explosieve veranderingen” zijn door hun aard moeilijk te voorspellen. Wat onder andere maakt dat professionele marketeers vandaag de stiel vooral al doende moeten leren. En zeer bekwaam moeten worden in “mee-evolueren” met elke ontwikkeling die zich aandient.
In de lezing focussen we op de nieuwe evoluties die zich vandaag in het veld manifesteren. En kijken we naar de evoluties die we nu technisch zien opstarten maar die we pas over een paar jaar echt in naar waarde zullen kunnen inschatten. We proberen alle trends te illustreren met recente voorbeelden uit de huidige marketingpraktijk en aan te vullen met concrete tips naar gebruik van die nieuwe ontwikkelingen in miniondernemingen en projecten.
Programma
- “Marketing volgens Kotler”:
- definitie & afbakening;
- basis werking.
- De voornaamste veranderingsdrijvers:
- MDO: Mission Driven Organisations;
- Internet en technologie;
- Klanten: informatiefuiken.
- De grote trendlijnen:
- Aandacht trekken/aandacht houden: inbound marketing;
- Verschuiving in “autoriteit”: influencers, product placement;
- Stijgende legitimatie van virtuele relaties: merkbeleving;
- Stijgende service verwachtingen: VR, AR, “instant” gratificatie.
- De verwachtingen naar en voorbereiding op de wereld in 2020:
- Internet of Things;
- Virtual Reality & Augmented Reality.
Doelstellingen
Op het einde van de lezing begrijpen de deelnemers:
- De fundamentele werking van Kotler Marketing;
- De grote trends die de consumptiebeleving in de volgende jaren vorm gaan geven;
- Hoe individuen, veel meer dan ooit, veranderingen in de markt niet enkel kunnen volgen maar ook zelf mee vorm kunnen geven;
- Hoe en waar de nieuwe evoluties in marketing praktisch kunnen ingezet worden in miniondernemingen en schoolprojecten.
Doelgroep
Leerkrachten economie en handelsvakken secundair onderwijs, docenten hogeschoolonderwijs en andere belangstellenden.
Begeleiding
Rita Vos is handelsingenieur. Eerste carrière in FMCG van marketing assistent tot marketing directeur, tweede carrière als gespecialiseerd adviseur internationale klantenmotivatie en klantenprofilering, sinds 25 jaar docent marketing aan Thomas More Kempen voor België en buitenlandse uitwisselingen.
Praktisch
Cursuscode:
17/ECO/006ADonderdag 19 oktober 2017 van 14.00 tot 17.00 uur in het Brantijser.
Jouw bijdrage: 50 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 19 oktober 2017 |
14:00u |
17:00u |
Universiteit Antwerpen, Stadscampus, Het Brantijser, St.-Jacobsmarkt 9-13, 2000 Antwerpen |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.