Omgaan met agressie van kinderen in het basisonderwijs
Agressief gedrag van kinderen roept bij leerkrachten en schoolpersoneel heel wat emoties, twijfel en onmacht op. Of het nu over verbale, psychologische of fysieke agressie gaat: de impact ervan kan groot zijn. Soms heb je het gevoel geen enkele invloed te hebben op het gedrag. Wat kan je doen om de agressie te stoppen en de rust te herstellen?
Wat zeg je (niet)? Wat met lichaamstaal? Hoe zorg je ervoor dat je je kalmte bewaart? Wat met omstaanders? Hoe doe je dat in de klas, en wat op de speelplaats of tijdens een uitstap?
Focus op deze dag is het moment van het agressie-incident. We overlopen stap voor stap mogelijkheden, aandachtspunten en valkuilen.
Programma
Je maakt kennis met twee soorten agressie, het fysiologisch verloop van een agressie-incident en de impact ervan op jezelf, het kind en omstaanders.
Je leert strategieën om efficiënt te reageren op het moment van het agressieve gedrag. Hierbij komen aan bod: kalmeren en begrenzen, zowel met woorden als lichaamstaal, het vermijden van escalatie. Daarbij heb je ook oog voor veiligheidstips en hoe je als collega’s elkaar tijdens een incident kan ondersteunen.
Je krijgt handvaten aangereikt om voor, tijdens en na de feiten je eigen emoties van onmacht, angst, kwaadheid … onder controle te houden.
Korte theoretische inleidingen en oefeningen wisselen elkaar af. Daarbij wordt zo goed mogelijk aangesloten op de eigen ervaringen van de deelnemers.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- voel je je sterker en veiliger in de omgang met leerlingen;
- heb je inzicht in hoe een agressie-incident zich ontwikkelt;
- hanteer je een aantal effectieve reactiestrategieën in geval van agressief gedrag;
- blijf je makkelijker rustig in confrontatie met agressief gedrag;
- reflecteer je kritisch over je eigen handelen bij agressie.
Doelgroep
(Zorg)leerkrachten, zorgcoördinatoren en beleidsmedewerkers uit het (buitengewoon) basisonderwijs
Begeleiding
Hilde Leonard is zelfstandig nascholer, gespecialiseerd in omgaan mét en voorkomen vàn allerlei vormen van ‘moeilijk’ gedrag van kinderen en jongeren en het versterken van sociale vaardigheden. Verder is ze ook auteur van twee boekjes over agressie in respectievelijk onderwijs en jongerenwerk. Zij is initiatiefnemer van het Vormingsnetwerk Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet op school.
Praktisch
Cursuscode:
24/BAS/129ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 28 april 2025 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 212 (tweede verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.