Omgaan met (cyber)pesten in het s.o.
Pesten is zeker geen nieuw fenomeen. Het pestgedrag dat zich in en rond de school voordoet, gebeurt echter alsmaar vaker met smartphone of computer. Dit geeft schoolteams het gevoel dat het pestgedrag tussen leerlingen hen nog meer ontglipt. En is het wel hun verantwoordelijkheid, vragen ze zich af?
In deze cursus vertrekken we vanuit het standpunt dat alle (cyber)pesten dat impact heeft op de onderlinge relaties tussen leerlingen, best (ook) vanuit de school opgevolgd wordt.
We laten zien hoe de school systematisch (cyber)pestgedrag kan voorkomen en aanpakken. We brengen alle ideeën samen in een model, dat de resultaten van wetenschappelijk onderzoek vertaalt naar bruikbare handvatten voor de eigen praktijk.
Programma
- Wat is (cyber)pesten? Waaraan herken je het en hoe onderscheid je pesten van andere interactiewijzen? Wat is de relatie tussen “klassiek” pesten en cyberpesten? Hoe ontstaat pesten? Wat zijn de gevolgen ervan voor slachtoffers en daders?
- Hoe reageer je wanneer je geconfronteerd wordt met (cyber)pestgedrag? Welke stappen zijn nodig? Wie betrek je daarbij? Welke risico’s en valkuilen zijn er en hoe kan je ze vermijden?
- Het voorkomen van (cyber)pesten: onderdeel van een integraal schoolbeleid. Maatregelen die je op school-, klas- en individueel niveau kan nemen om de kans op (cyber)pesten te verkleinen.
Op dag 1 overlopen we al deze elementen.
De tweede dag is een terugkomdag, opgebouwd op basis van eigen ervaringen, casussen en vragen van deelnemers en bevat een aantal vaardigheidsoefeningen om het geleerde in praktijk om te zetten.
Werkwijze
Korte theoretische inleidingen en oefeningen wisselen elkaar af. Tussen beide lesdagen krijgen de deelnemers de kans om aan de slag te gaan met het geleerde.
Doelstellingen
In deze cursus:
- verwerf je inzicht in de kenmerken van (cyber)pesten en leer je hoe je het snel kan detecteren;
- leer je kritisch beoordelen welke aanpak het meest geschikt is in wélke (cyber)pestsituatie;
- leer je een aantal vaardigheden toepassen om (cyber)pesterijen effectief te stoppen;
- ontdek je wat je kan doen om (cyber)pesten op school te voorkomen.
Doelgroep
Leerkrachten, leerlingenbegeleiders, opvoeders, coördinatoren en directeurs secundair onderwijs.
Begeleiding
Hilde Leonard, zelfstandig nascholer, gespecialiseerd in omgaan mét en voorkomen vàn allerlei vormen van ‘moeilijk’ gedrag van kinderen en jongeren en het versterken van sociale vaardigheden. Initiatiefnemer van het Vormingsnetwerk Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet op school.
Praktisch
Deze cursus loopt over 2 dagen.
Cursuscode:
19/SEB/070ABeperkt aantal deelnemers.
Syllabus, drank en lunch (soep en broodjesmaaltijd) inbegrepen.
Jouw bijdrage: 242 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 14 november 2019 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping) |
maandag 20 januari 2020 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.