Omgaan met drugs op school. Methodieken voor drugbeleid op school.
Het uitschrijven van een tabak-, alcohol- en drugbeleid voor jouw school is misschien wel een hele klus, maar niet onoverkomelijk. Het Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere Drugs (VAD) werkte een duidelijke en handige gids uit. Dit document zet je op weg om de vier pijlers van het drugbeleid uit te werken op maat van jouw school.
Maar wat te doen als je als leerkracht of begeleider geconfronteerd wordt met jongeren die experimenteren of gebruiken? Welke troeven heb je als leerkracht om het gedrag van deze jongeren te beïnvloeden?
Programma
We werken met de duidelijke en handige gids van de VAD. Dit document zet je op weg om de vier pijlers van het drugbeleid uit te werken op maat van jouw school. We verklaren niet alleen de vier pijlers van het drugbeleid, maar lichten ook vele praktische voorbeelden toe.
In de pijler regelgeving leggen we de nadruk op de manier waarop leerkrachten de grenzen niet alleen uitzetten maar hoe ze deze op een duidelijke maar warme manier kunnen bewaken. We reiken de deelnemers niet alleen een kader aan, maar geven vele voorbeelden van hoe dit kader in de praktijk wordt geïmplementeerd.
Begeleiding is bij uitstek de expertise van de drughulpverlening. Bij deze pijler bieden wij de deelnemers enkele methodieken aan om het gesprek met de leerlingen aan te gaan. Hoe een open gesprek voeren? Hoe motiveer je jongeren om hun gedrag te veranderen? Bij deze pijler geven we duidelijk het onderscheid aan tussen de opdracht van een school en de verantwoordelijkheid van de hulpverlening.
Voor het educatieve luik putten wij oefeningen uit het pakket Unplugged. Deze methodiek biedt materiaal aan voor de drie graden van het secundair onderwijs.
Voor de vierde pijler structurele maatregelen proberen we de sterkte van elke school te ontdekken en geven groeimogelijkheden aan bij thema’s die in de school nog niet of minder aanwezig zijn.
Doelstellingen
De deelnemers kunnen:
- hun drugbeleid herijken op basis van de 4 pijlers van een goed drugbeleid;
- verschillende methodieken hanteren bij het begeleiden van leerlingen die door beginnend alcohol- en druggebruik problemen vertonen op school;
- een gevarieerd aanbod aan preventiemethodieken voor hun collega’s en hun leerlingen inzetten.
Doelgroep
Leerlingenbegeleiders, leerkrachten, middenkaders s.o.
Begeleiding
Johan Van de Walle, leerkracht en vormingswerker van De Sleutel. Meer dan 40 jaar heeft De Sleutel ervaring in de drughulpverlening en is bijna vanaf haar ontstaan actief op het gebied van preventie. Het samengaan van preventie en hulpverlening zorgt voor een unieke expertise.
Praktisch
Cursuscode:
18/SEB/062ABeperkt aantal deelnemers.
Syllabus, drank en lunch (soep en broodjesmaaltijd) inbegrepen.
Jouw bijdrage: 102,5 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 12 november 2018 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 205 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.