Je bent hier:
Secundair onderwijs / STEM
Omgaan met leerlingen met ADHD op school en in de klas (s.o.) - lesdag 2 als live online nascholing
Omgaan met leerlingen met ADHD op school en in de klas (s.o.) - lesdag 2 als live online nascholing
Zorgverbreding, leerlingontplooiing en welbevinden worden meer en meer tot de essentiële opdrachten van een school gerekend. In elke klas zit er wel een leerling die ADHD-gedrag vertoont. Gedragsgerichte interventies zijn nodig, maar hebben niet altijd het gewenste effect. In de klas is het nodig om het groeps- en leerlinggericht werken te combineren en af te stemmen op de individuele ontwikkelingsnoden van de leerlingen.
In deze nascholing wordt:
- ADHD gekaderd: definitie, criteria, diagnostiek, afbakening met andere stoornissen;
- ADHD geconcretiseerd naar de schoolse situatie toe: Wanneer hebben leerlingen met ADHD het lastig? Wanneer is het schoolse systeem ADHD-onvriendelijk? Waar raken de leerlingen en de leerkrachten de pedalen kwijt?
- gezocht naar concrete en bruikbare handvatten, interacties, afstemming van de leerkrachten en de leerlingen tussen de groepsaanpak, de didactische en de socio-emotionele individuele noden van leerlingen met ADHD (het vullen van de rugzak).
Programma
- Wat is ADHD: definitie, criteria, afbakening met andere stoornissen.
- Concrete vertaling: wanneer is ADHD voor de leerling, voor de groep, voor de leerkracht een obstakel? (assessment: vertalen van de ADHD-criteria naar dagdagelijkse omgang en moeilijkheden).
- Welke zijn de (specifieke) noden van leerlingen met ADHD in de klas? Wanneer zijn ze anders/reageren ze anders? Wanneer bereiken zij het ‘overslagpunt’? Wat zijn hun sterke kanten?
- Integratie van de noden van de leerling met ADHD en het leerproces in de klas.
- Vergroten van de concrete vaardigheden van de leerkrachten in de omgang met leerlingen met ADHD.
- Casusbesprekingen; analyses van ADHD-kwesties en –vraagstukken.
Doelstellingen
De deelnemers kunnen:
- ADHD-gedragskenmerken observeren en herkennen;
- interactiemechanismen aanduiden tussen leerlingen met ADHD en anderen;
- een ADHD-gerichte aanpak opbouwen en integreren in de dagdagelijkse klaspraktijk;
- doelgericht overleggen over leerlingen met ADHD en een weg van aanpak uitwerken in samenspraak met de klassenraad en ouders;
- reflecteren over de eigen aanpak en de mogelijke gevolgen op leerlingen met een ADHD-problematiek.
Doelgroep
Leerkrachten, zorgcoördinatoren, leerlingbegeleiders s.o.
Begeleiding
Mark Neyens, kinder/jongerenpsychotherapeut in ambulante 2de-lijnshulpverlening; Master orthopedagogie en systeemtheoretische psychotherapeut; ondersteunende doelgroepverantwoordelijke voor jongeren met gedrags- en ontwikkelingsstoornissen; project-medewerker LiNK (samenwerking Geestelijke Gezondheidszorg en Bijzondere Jeugdzorg voor jongeren met complexe problematieken). Nascholer rond socio-emotionele thema’s.
Praktisch
Deze cursus loopt over 2 dagen.
Cursuscode:
19/LZG/009ALesdag 2 van deze nascholing vindt plaats via live online afstandsonderwijs.
Jouw bijdrage: 232 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 18 januari 2021 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, Flex 3.1 (derde verdieping) |
vrijdag 12 maart 2021 |
09:30u |
16:30u |
via afstandsonderwijs (Microsoft Teams) |
Interesse om deze nascholing bij jou op school te organiseren? Contacteer
nicole.coveliers@uantwerpen.be.
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.