Zoek een nascholing
Je bent hier: Kleuteronderwijs / Zorg / Gedrag, sociale vaardigheden en welbevinden   Omgaan met leerlingen met type 2-noden in de klas

Omgaan met leerlingen met type 2-noden in de klas

We zien een steeds grotere aantal kinderen met een type 2-profiel (verstandelijke beperking) in het gewoon onderwijs. Hoe kan je hier als (zorg)leerkracht of leerondersteuner mee omgaan? Geen eenvoudige opdracht in een klas met nog 24 andere leerlingen die elk op hun beurt ook zorg vragen. Tijdens deze nascholing bekijk je concrete doelen, methodieken en hulpmiddelen om je handelen te versterken en krijg je verduidelijking bij de noden van deze leerlingen.

Programma

1. Uitzoomen

We bekijken de stijging van het aantal leerlingen met een type 2-profiel en inclusie in Europa, in België, in Antwerpen en andere grootsteden

2. Inzoomen op de beperking

Wat verstaan we onder type 2? Hoe wordt een diagnose gesteld? Welk IQ is eraan gekoppeld en wat is de functie van het SEO-kader van Dösen? Hoe verloopt de prikkelverwerking bij kinderen met een type 2-profiel?

3. Inzoomen op de klasvloer

  • Communicatie: Hoe kan je jouw communicatie afstemmen op maat van kinderen die (nog) niet kunnen praten? Welke communicatiehulpmiddelen kan je inzetten (picto’s, verwijzers, SMOG …)?
  • Klasinrichting: Hoe pas je je klasruimte aan? Welk materiaal bestaat er? Hoe kan je prikkels reduceren?
  • Klasorganisatie: Hoe pas je je dagelijkse aanpak in de klas aan? Hoe pak je groepsactiviteiten of kringmomenten aan? Pas je de geldende regels en afspraken aan? Hoe kan je rustmomenten inlassen? ...

Doelstellingen

Na het volgen van de nascholing:

  • heb je een bredere achtergrond bij het begrip verstandelijke beperking;
  • heb je inzicht in de sociaal-emotionele noden van kinderen met een type 2-profiel;
  • selecteer je gepaste type 2-doelen;
  • stem je je communicatieniveau af op kinderen die (nog) niet kunnen praten;
  • pas je je klasinrichting aan naargelang de noden van het kind;
  • organiseer je klasactiviteiten op een inclusieve manier en zodat alle kinderen er baat bij hebben;
  • creëer je een aangepast aanbod met daarbij horende hulpmiddelen.

Doelgroep

(Zorg)leerkrachten, zorgcoördinatoren, beleidsmedewerkers, leerondersteuners en kinderverzorgers uit het basisonderwijs

Begeleiding

Laura Van Alphen is pedagoog gespecialiseerd in inclusie. Zij werkte 8 jaar lang in het buitengewoon secundair onderwijs (type 2, type 9, type basisaanbod en type 6). Sinds enkele jaren werkt ze als inclusiecoach voor het stedelijk Leersteuncentrum Antwerpen waar ze reguliere scholen adviseert en coacht naar een inclusieve praktijk.

Praktisch

Cursuscode: 24/BAS/132A

Cursusmateriaal en lunch inbegrepen.

Het kan interessant zijn om voorafgaand aan deze nascholing eerst deze cursus te volgen: Een IAC opstellen: van dossieradministratie tot klaspraktijk (www.uacno.be/24BAS131A).


Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
dinsdag 3 december 2024 09:00u 16:00u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping)
Interesse om deze nascholing bij jou op school te organiseren? Contacteer nicole.coveliers@uantwerpen.be.

Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen