Omgaan met verschillen tussen leerlingen in het wiskundeonderwijs via Activerende Directe Instructie (ADI) - live online nascholing
Alle leerlingen zo goed mogelijk begeleiden en ondersteunen bij het behalen van de vooropgestelde leerdoelen is een opdracht van iedere school. Daarbij hou je best rekening met ieders mogelijkheden en talenten.
In een klassituatie is het niet altijd evident om iedere leerling de gepaste uitdaging aan te bieden en voor iedere leerling aan te sluiten bij zijn/haar specifieke noden en leerbehoeften.
Activerende Directe Instructie (ADI) is een model om differentiatie op de klasvloer concreet vorm te geven.
Programma
Je maakt kennis met een lesaanpak voor instructielessen die voor alle leerlingen een meerwaarde betekenen. Dit model is gericht op het afstemmen van de instructietijd op de leerbehoefte van de leerling en op het verhogen van de leerlingenactiviteit tijdens het leerproces.
In deze sessie zoomen we in op:
- verkennen van een kader rond differentiatie;
- aan de hand van een concreet voorbeeld zelf het ADI-model ervaren;
- verkennen van het ADI-model in detail;
- verkennen van een lesmodel voor een ADI-les;
- wanneer is het ADI-model bruikbaar?
Instructiemomenten worden afgewisseld met oefenvormen en mogelijkheid tot vragen stellen.
Doelstellingen
De deelnemers:
- kunnen ADI plaatsen in het kader rond differentiatie;
- kunnen reflecteren over de sterktes en valkuilen van een ADI-les;
- zien mogelijkheden om een les uit te werken volgens het ADI-model.
Doelgroep
Leerkrachten wiskunde.
Er is geen specifieke voorkennis vereist.
Begeleiding
Mark Verbelen is pedagogisch adviseur wiskunde GO!, met als bijkomende specialisatie 'evaluatie'.
Praktisch
Cursuscode:
20/WIS/046A
Jouw bijdrage: 65 EUR.
Inlichtingen bij: Clara Wouters, 03 265 17 03, Clara.Wouters@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 23 februari 2021 |
18:00u |
21:00u |
via afstandsonderwijs (Microsoft Teams) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.