Ondernemingszin stimuleren in het klaslokaal - AFGELAST
Ben je geïnteresseerd om meer te weten te komen over ondernemingszin en de skills en competenties gerelateerd aan ondernemingszin? Met deze kennis kan je (verder) aan de slag om ondernemingszin te stimuleren bij je leerlingen in de klas, of een ondernemend traject uit te werken in je school!
Krijg je graag een theoretische achtergrond, die we klassikaal bespreken zodat we gezamenlijk tot handige tips & tricks toepasbaar in je les/school kunnen komen? Prof. Johanna Vanderstraeten, experte ondernemerschap verbonden aan de Universiteit Antwerpen, dompelt je tijdens deze sessie onder in de theoretische onderbouwing en de praktische vertaalslag van het stimuleren van een ondernemende attitude bij leerlingen.
Programma
We starten met het aanreiken van inzichten over de theoretische onderbouwing van drijfveren van ondernemende attitudes en intenties. Op die manier kan je de keuzes die je maakt in je klaslokaal of in je school binnen een breder theoretisch kader positioneren.
Nadien gaan we dieper in op vragen die jullie hebben over hoe dit concreet omgezet kan worden naar een lesomgeving. Hiervoor nodigen we jullie uit om op voorhand twee concrete vragen door te sturen. Met deze vragen gaan we aan de slag.
Tenslotte bespreken we een hulpkit ontwikkeld door de Universiteit Antwerpen om ondernemingszin bij je leerlingen te meten, en dus te stimuleren. Deze hulpkit is vrij beschikbaar voor onderwijzend personeel. Ze laat je leerlingen toe om niet enkel hun ondernemend potentieel beter te begrijpen, maar ook om stil te staan bij hoe ze dit potentieel verder kunnen ontwikkelen en/of toepassen, in een eigen bedrijf of in een grotere organisatie. We nodigen je uit om de vragenlijst die deel uitmaakt van deze hulpkit op voorhand in te vullen, zodat je een concreet zicht hebt op hoe de hulpkit opgebouwd werd.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing kan je:
- de verschillende drijfveren van ondernemende attitudes en intenties beter definiëren en onderscheiden;
- zelf aan de slag gaan met concrete lespraktijken om deze drijfveren te stimuleren en (verder) te ontwikkelen;
- je leerlingen een handige hulpkit aanreiken om hun ondernemend potentieel te herkennen, te waarderen, en verder te ontwikkelen.
Doelgroep
Deze sessie staat open voor alle leerkrachten tweede en derde graad, ongeacht de richting. Ondernemingszin maakt immers deel uit van één van de 16 sleutelcompetenties. Directies zijn eveneens welkom, voor hen kan het nuttig zijn om met de input verkregen tijdens de sessie aan de slag te gaan om een ondernemend traject uit te stippelen binnen hun schoolomgeving.
Begeleiding
Johanna Vanderstraeten werkt als professor aan het departement Management van de Faculteit Bedrijfswetenschappen en Economie (FBE). Zij is actief in verschillende ondernemerschapsgerelateerde sub-domeinen, waaronder student-ondernemerschap.
Praktisch
Deze nascholing is afgelast. Inschrijven is niet meer mogelijk.
Mee te brengen door cursist
Smartphone + Persoonlijke resultaten van de vragenlijst (Entrepreneurial Dial)
Verwachte voorbereiding door deelnemer
Je wordt uitgenodigd om het volgende voor te bereiden:
- Doorsturen van twee vragen die je hebt over het stimuleren van ondernemingszin in een klasomgeving.
- Invullen van een korte vragenlijst die hoort bij de Entrepreneurial Dial. Je krijgt na invulling een persoonlijke score op deze test en de bijhorende handleiding doorgestuurd. Je wordt uitgenodigd om je persoonlijke score mee te nemen naar de sessie.