Zoek een nascholing
Je bent hier: Deeltijds kunstonderwijs / Schoolbeleid en -administratie / Overleg en samenwerking stakeholders   Ontdek de mogelijkheden van Microsoft Access!

Ontdek de mogelijkheden van Microsoft Access!

Heb je data in een Exceldocument maar krijg je het niet gestructureerd en gerapporteerd zoals jij, jouw collega of je leidinggevende het vraagt? Dan bots je wellicht op de limieten van dit programma en heb je nood aan een nieuwe benadering. Een volwaardige relationele databank kan soelaas bieden, waarbij je de data in doordachte tabellen kan verzamelen, relateren, verwerken en rapporteren.

Access is krachtige software die gebouwd is om je eigen databanken in een eigen netwerk te creëren en te beheren. Het laat je toe om interfaces te ontwikkelen om dataverzameling te vereenvoudigen, data te sorteren, te combineren en te filteren. Het laat je toe om eigen rapporteringen te genereren. Een hebbeding en een must voor al wie administratieve data-gerelateerde taken naar zijn hand wil zetten.

Programma

Aan de hand van modellen, demonstraties en oefeningen maak je stapsgewijs kennis met de werking van databanken en de implementatie ervan in Microsoft Access. Daarnaast ontvang je tips & tricks om je gegevens efficiënt te verzamelen, in relatie met mekaar te brengen en om de databank te onderhouden.

Doelstellingen

Na het volgen van de nascholing:

  • verzamel je gegevens en optimaliseer je ze voor een relatiemodel (normalisering);
  • leg je relaties tussen tabellen om gegevensoptimalisatie na te streven;
  • bouw je relatieschema’s, maak je een relatiemodel en implementeer je deze in Access;
  • maak je tabellen in Access en vul je deze aan met gegevens;
  • kies je een geschikt veld om een gegeven te bewaren;
  • sorteer en filter je een tabel;
  • maak je een selectiequery (view) op basis van meerdere tabellen;
  • bouw je een rapportering op op basis van één of meerdere tabellen en/of een query;
  • pas je groeperingen en sorteringen toe op een rapport;
  • maak je een rapport lay-outmatig op;
  • neem je berekende velden in een tabel, query en rapport op om totalen te berekenen;
  • bouw je gebruiksvriendelijke formulieren om gegevens in te voeren en aan te passen.

Doelgroep

Directeurs, TA(C)’s, leerkrachten, ondersteunend personeel, kortom iedereen die in school rechtstreeks of onrechtstreeks in aanraking komt met het verwerken van gegevens en het presenteren van data

Begeleiding

Jean Pierre Pluymers is een enthousiaste senior lerarenopleider met informatica en digitale vaardigheden als specialiteit. Daarnaast heeft hij heel wat expertise vergaard in het domein Blended Learning. Hij heeft ook ervaring in het secundair onderwijs als leerkracht informatica.

Praktisch

Deze cursus loopt over 2 dagen.

Cursuscode: 24/OND/154A

Cursusmateriaal en lunch inbegrepen


Jouw bijdrage: 252 EUR.
Inlichtingen bij: Karolien Geukens, 03 265 90 60, karolien.geukens@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

Laptop en lader met geïnstalleerde versie van Access 2019, 2021 of 365. Geen Chromebook!

Datum Beginuur Einduur Locatie
donderdag 8 mei 2025 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers)
dinsdag 27 mei 2025 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers)
Interesse om deze nascholing bij jou op school te organiseren? Contacteer nicole.coveliers@uantwerpen.be.

Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen