Ontneemt een diagnose de groeikansen van kinderen
Vroeger was een kind actief: "binnen is hij niet te houden", nu heeft hij ADHD. Steeds meer kinderen krijgen een diagnose en groeien op met het idee "ik kan er niet aan doen, ik heb iets".
In elke klas zitten tegenwoordig verschillende kinderen met diagnoses zoals ADHD, ASS en dergelijke. Vaak gaat men al te snel over tot het stellen van dergelijke diagnoses. Kinderen kunnen echter ook in hun ontwikkeling vast komen te zitten in een fase die erg doet denken aan zo'n stoornis. Het verschil maken is belangrijk. In deze nascholing zetten we verschillende brillen op en geven we een aanzet tot aanpak.
Programma
In het eerste uur staan we stil bij de betekenis van diagnoses van ontwikkelingsstoornissen waar we vaak mee te maken krijgen in de klas. We overlopen verschillende diagnoses maar staan ook stil bij de manier waarop diagnoses gegeven worden. We bekijken de impact hiervan in de klassituatie.
Daarna herbekijken we de verschillende diagnoses in het licht van de ontwikkeling van kinderen. We staan stil bij de impact van emotionele ontwikkelingsleeftijd van kinderen.
Aan de hand van beeldmateriaal en eigen ervaring construeren we een ontwikkelingsoverzicht dat we aftoetsen aan een algemeen kader. Op basis van dit ontwikkelingsoverzicht formuleren we adviezen over aanpak bij verschillende emotionele leeftijden van kinderen.
Op het einde van de dag wordt er tijd voorzien om concrete voorbeelden te bespreken.
Doelstellingen
De deelnemers kunnen diagnoses van ontwikkelingsstoornissen kritisch bespreken in het licht van de emotionele ontwikkeling van kinderen.
Op basis van herkenning van de emotionele leeftijd van kinderen kunnen zij zich inleven in de leefwereld van deze kinderen en kunnen zij hun aanpak hierop afstemmen.
Doelgroep
Leerkrachten, zorgcoördinatoren en directies uit het kleuter- en lager onderwijs. De inhoud van de vorming is toepasbaar zowel in het gewoon als buitengewoon onderwijs.
Begeleiding
Inneke Thyssen, kinderpsychologe, werkte mee aan de ontwikkeling van 'stop4-7', een project voor kinderen met gedragsproblemen. Daarna werkte zij in een kinderpsychiatrisch centrum met lagere school kinderen. Nu werkt zij als kinderpsychologe in een privé-praktijk voor kinderen tussen 0 en 12 jaar.
Praktisch
Cursuscode:
17/BAS/021ABeperkt aantal deelnemers. Dranken en syllabus inbegrepen.
Optie: 1 warme maaltijd in het studentenrestaurant: 10,10 euro.
Eigen lunchpakket mogelijk.
Jouw bijdrage: 99 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 26 april 2018 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.