Zoek een nascholing
Je bent hier: Lager onderwijs / Schoolbeleid en -administratie / Pedagogisch-didactisch handelen   Ontwerpen van papieren vliegtuigen onder strikte voorwaarden - Ervaar zelf een niveau twee STEM-les/workshop

Ontwerpen van papieren vliegtuigen onder strikte voorwaarden - Ervaar zelf een niveau twee STEM-les/workshop

ARTIFEX is een ERASMUS+ project dat werd ontworpen om een praktisch kader te creëren voor innovatieve STEM-lessen. Ervaar tijdens deze workshop de verschillende stappen van tinkering.

Programma

Binnen het ARTIFEX-project werd een pakket kant-en-klare STEM-lessen gecreëerd volgens vier niveaus:

  • checklist/recept (volgen van een stappenplan);
  • tinkering (directe feedback, trial and error);
  • vertraagde feedback (ontwerpen als aparte fase, eerst denken en dan doen);
  • ontwerpproces (ontdek, bedenk, ontwerp, maak, gebruik, evalueer).

Bij de eerste drie niveaus is het verwachte resultaat op voorhand bekend. In het vierde en moeilijkste niveau ligt het volledige ontwerpproces in handen van jouw leerlingen.

In deze geïntegreerde STEM-workshop ervaar je zelf een niveau twee STEM-les/workshop waarbij verschillende soorten STEM-didactiek geduid worden. In deze tinkering workshop ontwerp je papieren vliegtuigen onder strikte voorwaarden, waardoor de diverse stappen van groepswerk en directe feedback duidelijk worden: aan elkaar rapporteren, ontwerpen, testen, beslissen en optimaliseren van het productieproces. Je zal merken dat trial and error en unintentional learning een cruciale rol spelen.

Je maakt ook kennis met een (online) assessment-tool die je kan gebruiken om je eigen STEM-niveau en dat van je leerlingen in te schatten. Je ontvangt een link naar kant-en-klare lessen die bij dit niveau aansluiten.

Doelstellingen

De deelnemers

  • hebben inzicht in de opbouw van een STEM-activiteit volgens de taxonomie van Bloom;
  • herkennen een geïntegreerd STEM-project;
  • gebruiken de (online) assessment-tool om hun eigen niveau en dat van hun leerlingen in te schatten en geschikte STEM-lessen te selecteren;
  • herkennen de principes van tinkering en directe feedback en brengen resultaatgebonden iteraties tot een goed einde;
  • combineren leercompetenties zoals probleemoplossend en kritisch denken en samenwerken bij het ontwerpen.
  • ervaren onderzoek en ontwikkeling door de specifieke (beperkende) opdrachten samen op te lossen en de diverse stappen te doorlopen.

Doelgroep

Leerkrachten in de derde graad van het lager onderwijs en in de eerste graad van het secundair onderwijs met interesse in STEM.

Geen specifieke voorkennis vereist.

TIP: Volg ook de nascholing ‘Hoe transporteren we twee kilogram suikerklontjes?’ om het vierde niveau (design thinking) te ontdekken (www.uacno.be/19STM034A).

Begeleiding

Yves Molenaers is van opleiding Taal- en letterkundige met een enorme interesse in STEM-onderwijs en probleemoplossend en onderzoekend leren. Hij is betrokken bij het Artifex-project, is mede-oprichter fablab+ (Stedelijk Onderwijs Antwerpen) en beleidsadviseur van het Stedelijk Onderwijs Antwerpen.

Praktisch

Cursuscode: 19/STM/035A

Drank en syllabus inbegrepen.


Jouw bijdrage: 60 EUR.
Inlichtingen bij: Saskia Stuyven, 03 265 46 86, saskia.stuyven@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

Balpen

Datum Beginuur Einduur Locatie
woensdag 29 januari 2020 13:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen