Zoek een nascholing
Je bent hier: Kleuteronderwijs / Zorg / Gedrag, sociale vaardigheden en welbevinden   Op weg naar een aangename middagpauze voor iedereen

Op weg naar een aangename middagpauze voor iedereen

Is de middagpauze op jouw school een bron van stress voor leerkrachten en andere toezichthouders? Vervelen kinderen zich? Is het te druk in de refter? Wil je komen tot een aangename speeltijd die als echte vrije tijd voelt voor kinderen en team? Dat kan! Maar hoe pak je dat aan? In deze nascholing krijg je inspiratie en concrete handvaten om de middagpauze op jouw school te verbeteren.

Programma

We starten de voormiddag met een uitwisseling over de uitdagingen en sterktes van de middagpauze op je eigen school.

Daarna maak je kennis met het materiaal dat we maakten voor scholen om de middagpauze te versterken (https://reftersenspeelplaatsen.kdg.be). Aan de hand van praktijkvoorbeelden lichten we de verschillende stappen van het veranderkader toe. We leggen ook het gemaakte analysekader uit. Je krijgt inspirerende voorbeelden van scholen en tips en tricks over de middagpauze.

Daarna doorloop je de verschillende stappen die nodig zijn om de middagpauze op jouw school te versterken. Individueel en in groepjes werk je je eigen casussen uit. Hierbij definieer je een positief kernthema. Je maakt oefeningen op het ontdekken (onderzoeken van de beginsituatie) en dromen over de middagpauze. Je gaat aan de slag met het analysekader. Verder kom je ook te weten hoe je op een handige manier prioriteiten kan stellen. Na het bespreken van mogelijke visies op de middagpauze en het samen brainstormen over een actieplan, keer je terug naar school met heel wat inspiratie en concrete handvaten om de middagpauze op jouw school kwaliteitsvol in te vullen.

Doelstellingen

Na het volgen van deze nascholing:

  • weet je hoe je een verandertraject kan aanpakken;
  • ontwikkel je een visie over een kwaliteitsvolle middagpauze;
  • ben je geïnspireerd om in je eigen school aan de slag te gaan met de kaders die aangereikt werden.

Doelgroep

(Zorg)leerkrachten, ondersteuners en coördinatoren, directies en beleidsmedewerkers uit het (buitengewoon) basisonderwijs

Begeleiding

Leen Dom is onderwijssocioloog en heeft bijna tien jaar ervaring in praktijkgericht onderzoek in het onderzoekscentrum Pedagogie in Praktijk van de Karel de Grote Hogeschool. Ze geeft daarnaast les in de opleiding Pedagogie van het Jonge Kind. Samen met Linde Van Reusel werkte ze aan het onderzoeksproject Refters en Speelplaatsen: een onderzoek naar de organisatie en beleving van middagpauzes in de basisschool (2000-2022).

Praktisch

Cursuscode: 24/BAS/113A

Cursusmateriaal inbegrepen


Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
woensdag 16 oktober 2024 09:30u 12:30u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers)
Interesse om deze nascholing bij jou op school te organiseren? Contacteer nicole.coveliers@uantwerpen.be.

Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen