Zoek een nascholing
Je bent hier: Kleuteronderwijs / Schoolbeleid en -administratie / ICT-coördinator   Gedeeld leiderschap: de weg naar een krachtige schoolwerking

Gedeeld leiderschap: de weg naar een krachtige schoolwerking

Gedeeld leiderschap en participatie vormen ongetwijfeld de kern van hedendaags schoolbeleid. In dit traject leg je de basis voor een sterk en gedragen schoolbeleid waarbij verbinding tussen collega’s en betrokkenheid centraal staan. Je verwerkt inzichten en oefeningen uit de opleiding in een concrete aanpak voor jouw school. Zo bouw je aan structurele en duurzame veranderingen op vlak van schoolklimaat en schoolorganisatie.

Programma

Dag 1: participatie begint bij communicatie

  • Je krijgt heldere kapstokken mee (= inzicht).
  • Je oefent (= kunnen).
  • Je herwerkt de inhouden naar een concrete aanpak voor jouw schoolpraktijk (= transfer).

Dag 2: communicatie en sterke organisatie: 2 handen op 1 buik.

  • Je stelt een participatie-organigram op van jouw school.
  • Je vergelijkt jouw organigram met dat van andere scholen.
  • Je krijgt heel wat voorbeelden en praktisch bruikbare tools aangereikt, ter inspiratie.
  • Je kiest, je evalueert en je stuurt bij (= transfer).

Dag 3: kritische reflectie en intervisie over de implementatie van de nieuwe manier van werken na dag 1 en dag 2.

Doelstellingen

Na het volgen van de nascholing:

  • kan je uitleggen en verantwoorden waarom jij op jouw school participatie en betrokkenheid noodzakelijk vindt onder collega’s;
  • organiseer je de overlegmomenten in je team zo dat collega’s actief betrokken worden bij de gespreksthema’s / agendapunten. Iedereen denkt actief mee;
  • kan je structuren bedenken en uitzetten die een participatieve schoolwerking mogelijk maken;
  • heb je de verandering al in de praktijk uitgetest en kan je (onder begeleiding) ook bijsturen waar nodig.

Doelgroep

Dit traject is gericht op directies (en middenkaderfuncties) die willen groeien in participatief werken en dit van alle onderwijsniveaus.
Voor elke leidinggevende die (verder) wil evolueren naar een schoolwerking waar iedereen actief betrokken is bij het geheel.

Begeleiding

Katrien Vergauwen is coördinator van Fluxusacademie vzw. Ze begeleidt veranderingsprocessen in scholen, gericht op meer visiegedragen schoolontwikkeling. Haar focus: teamwerking, duurzaam veranderen, leiderschap, participatie, (anders) organiseren.

Praktisch

Deze cursus loopt over 3 dagen.

Cursuscode: 23/DR/284A

Cursusmateriaal en lunches inbegrepen


Jouw bijdrage: 369 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

Schrijfgerief

Verwachte voorbereiding door deelnemer

Twee weken voor de nascholing zal je gevraagd worden een kleine ‘huistaak’ in te vullen.

Datum Beginuur Einduur Locatie
donderdag 19 oktober 2023 09:00u 16:00u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping)
dinsdag 24 oktober 2023 09:00u 16:00u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping)
vrijdag 1 maart 2024 09:00u 16:00u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 101 (eerste verdieping)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen