Je bent hier:   Pentominoproblemen in de wiskundeles

Pentominoproblemen in de wiskundeles

Ben je een pentomino-fan? Dan ben je heel welkom.
Heb je nog nooit van pentomino’s gehoord? Dan moet je zeker komen!
In deze workshop wil ik mijn enthousiasme (en ook dat van mijn leerlingen) delen om met pentomino’s heel wat problemen uit de meetkunde duidelijker te maken.
Pentomino’s zijn ook een dankbaar middel om te gebruiken bij het vieren van de Pi-dag of om je wiskundelokaal op te smukken.

We starten met het ontdekken van de pentomino’s en bekijken ook even de hexomino’s. Pentakubussen zijn goed bruikbaar voor het tekenen van aanzichten. We gaan het hebben over symmetrie, congruentie en gelijkvormigheid.
Een pentomino wordt versneden tot een vierkant, een mooie toepassing op de stelling van Pythagoras. We versnijden ook 2 en 4 pentomino’s tot een vierkant en we bedekken een kubus met een set pentomino’s. Voorbeelden gemaakt door leerlingen zullen in het lokaal aanwezig zijn.

Samen met leerlingen heb ik 50 wedstrijden gemaakt, de mooisten ervan worden besproken.

Er is voor iedereen een pentominoslinger en pentominosetje waarmee je een rechthoek  of een balk kan maken. Hierbij kan je het hebben over omtrek, oppevlakte en inhoud.

We eindigen met een paar leuke zaken: PI-pento-sudoku en Pi tectonics of pentomino-problemen die jullie zelf gemaakt hebben.

De deelnemers kunnen/kennen:

• enthousiast gebruik maken van pentomino-problemen in hun lessen wiskunde;
  • pentomino's gebruiken in hun lessen rond gelijkvormigheid, congruentie en ontvouwingen van kubussen;
  • de stelling van Phytagoras gebruiken om pentomino's te versnijden;
  • andere opgaven bedenken bij de aangeboden voorbeelden van probleemoplossend denken.

Leerkrachten wiskunde 1ste en 2de graad aso, kso, tso en bso.

Odette De Meulemeester, jarenlang leerkracht wiskunde in de 1ste en 2de graad aso, tso en bso. Ze heeft overal de pentomino's nu en dan gebruikt.

Cursuscode: 19/WIS/025A

Beperkt aantal deelnemers.

Drank en syllabus inbegrepen.

Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be

dinsdag 8 oktober 2019 13:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers)