Zoek een nascholing
Je bent hier: Postgraduaten en trajecten   Personeelsadministratie voor beginners (bu)so

Personeelsadministratie voor beginners (bu)so

Als medewerker van een personeelssecretariaat ben je verantwoordelijk voor een correcte administratieve opvolging van een veelheid aan personeelsdossiers. Daarnaast sta je in voor een kwaliteitsvolle dienstverlening en kan men bij jou terecht voor informatie rond personeelsreglementering. Tijdens dit traject krijg je als beginnend medewerker van een personeelsdienst inzicht in de complexe wereld van de diverse personeelsdossiers, kan je aan de slag met de administratieve verwerking en controle van een opdrachtverdeling, kan je de terzake doende regelgeving raadplegen en interpreteren en kan je dit alles op een overzichtelijke manier praktisch uitvoeren en opvolgen.

De lesgevers bezorgen vanuit hun praktijkervaringen informatie en voorbeelden. Om eigen accenten te kunnen leggen voor de verschillende onderwijsnetten wordt lesdag twee opgesplitst, enerzijds voor cursisten vrij gesubsidieerd secundair onderwijs en anderzijds voor cursisten gemeenschapsonderwijs.

Programma

Dag 1: Begrippenkader - onderwijslandschap - omkadering - opdrachtenverdeling - praktische organisatie personeelssecretariaat

Dag 2: Tijdelijke aanstellingen: werving en onthaal personeel, voorrangsregels, indiensttredingsdossier - vaste benoemingen: vacantverklaring, voorrangsregels, dossier vaste benoeming

Dag 3: Reaffectatie en wedertewerkstelling - weddes: berekening en salarisoverzicht - infobronnen

Dag 4: Verlofstelsels: overzicht dienstonderbrekingen, ziekte- en bevallingsverlof, reglementering inzake vervanging van afwezige personeelsleden

Dag 5: Anciënniteiten: soorten, verschilpunten en berekening

Dag 6: Toepassingen op de theorie van de voorbije vijf lesdagen met extra aandacht voor jaarplanning – arbeidsongevallen – communicatie met AgODi

Voor deelnemers die werken met het programma IPersoneel van Informat organiseren we een (facultatieve) extra cursusdag op dinsdag 24 januari 2023. Inschrijven kan je via deze link.

Voor deelnemers uit BuSO plannen we een (facultatieve) extra cursusdag op 12 mei 2023 waar je specifiek stilstaat bij de verschilpunten tussen het gewoon en buitengewoon secundair onderwijs. Na inschrijving voor dit traject, ontvang je tijdig een mail om in te tekenen op deze extra cursusdag.

 

Werkvormen

  • onderwijsleergesprek
  • praktische toepassingen (bv. berekening wedde, anciënniteiten, voorrangsregels)
  • mogelijkheid tot eigen inbreng

Doelstellingen

Je weet waar je de nodige informatie kan vinden over onderwijsreglementering, onderwijsactualiteit, formulieren en gegevens betreffende personeelsadministratie (niveau beginners).
Je kan deze informatie toepassen in de dagelijkse praktijk van een personeelssecretariaat (onderwerpen: zie programma).

Doelgroep

Medewerkers personeelssecretariaat en directie (buiten)gewoon secundair onderwijs, max. 1 jaar ervaring.

Begeleiding

Katleen Albrecht, personeelsdeskundige Scholengemeenschap Sint-Donaas Brugge
Marina Jonckers, directeur SO met detachering naar ACOD Onderwijs
Els Schellekens, personeelsverantwoordelijke Sint-Gabriëlcollege, Boechout
Isabel Van Hove, medewerkster centrale personeelsadministratie Karel de Goede vzw Brugge
Rik Vanoost, personeelsverantwoordelijke Hasp-O Stadsrand, Hasp-O Zepperen, Hasp-O Zuid (Buso) Sint-Truiden

Praktisch

Deze cursus loopt over 6 dagen.

Cursuscode: 22/OP/001A

Cursusmateriaal en lunches inbegrepen


Jouw bijdrage: 696 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

Alle deelnemers brengen een opgeladen laptop mee.

Datum Beginuur Einduur Locatie
dinsdag 11 oktober 2022 09:15u 16:15u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping)
maandag 24 oktober 2022 09:15u 16:15u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping)
maandag 14 november 2022 09:15u 16:15u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping)
donderdag 24 november 2022 09:15u 16:15u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping)
donderdag 1 december 2022 09:15u 16:15u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping)
dinsdag 13 december 2022 09:15u 16:15u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen