Peuterpret, inspelen op de noden van het jonge kind
Hoe kan je je klas zo organiseren dat welbevinden en betrokkenheid bij jouw peuters hoog scoren? Tijdens deze nascholing ga je gericht op zoek naar interesses, behoeften en noden van jonge kinderen. Je ervaart hoe je jouw aanpak en begeleidingsstijl hierop kan richten door jouw aanbod, de inrichting van jouw klas, de materialen en activiteiten en het klasklimaat hierop af te stemmen.
Programma
Vanuit een stukje theorie (het APE-model) gaan we kijken naar de klaspraktijk en hoe we deze via onze aanpak kunnen afstemmen op de behoeften en interesses van peuters.
Aan de hand van beeldmateriaal leren we welbevinden en betrokkenheid op een correcte manier scoren. We wisselen ervaringen uit, want van elkaar kunnen we veel leren.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- scoor je het welbevinden en de betrokkenheid van jouw peuters;
- stem je je jouw klaspraktijk af op peuters;
- ga je met een rugzak vol tips en ideeën aan de slag in jouw klas.
Doelgroep
(Zorg)leerkrachten, zorgcoördinatoren en kinderverzorgers uit de peuterklas (onthaalklas en 1ste kleuterklas)
Begeleiding
Elke Decoster werkte jarenlang als kleuteronderwijzer (alle leeftijdsgroepen), als zorgcoördinator en als beleidsmedewerker in het Brussels Nederlandstalig onderwijs. Momenteel combineert ze een job als vormingsmedewerker bij CEGO en als pedagogische coach bij kinderopvang. Door het contact met de werkvloer te behouden, kan ze haar ervaring met anderstalige peuters aan de praktijk blijven aftoetsen.
Praktisch
Cursuscode:
23/KLE/073ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 12 oktober 2023 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping) |
Deze cursus is volzet.Inschrijven op wachtlijst