Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Schoolbeleid en -administratie / Personeelsbeleid   Praktijk en organisatie van de leerzorg

Praktijk en organisatie van de leerzorg

De nood aan een brede opvang van jongeren met leerproblemen in het secundair onderwijs neemt toe door een veelheid aan factoren: de hogere verwachtingen van de ouders en de samenleving, de toegenomen maatschappelijke aandacht voor leer-, ontwikkelings- en gedragsstoornissen, de objectieven van het onderwijsbeleid om de drop-out in het s.o. te beperken, enz. Sinds de invoering van het M-decreet voelen scholen ook de noodzaak om zich in de opvang van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften te professionaliseren.

Onder ‘leerzorg’ verstaan we alle maatregelen en acties die ondernomen worden op leerling-, klas- en schoolniveau om àlle leerlingen – en ook leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften – op te vangen.

Programma

Dag 1 (micro- en mesoniveau)

We bekijken de begrippen en denkkaders van leerzorg: het zorgcontinuüm, handelingsgericht werken, de kwaliteitscirkel, specifieke onderwijsbehoeften, redelijke aanpassingen, basiszorg en UDL.

We gaan hiermee aan de slag en onderzoeken de mogelijkheden om deze concreet te implementeren op school. We vertrekken bij de intakefase, kijken kritisch naar de zin of onzin van screenen en signaleren en hoe we met deze intakegegevens aan de slag kunnen.

We vergeten zeker niet het belang van goede communicatie en de doorstroom van informatie naar leerlingen, leerkrachten, ouders en directie.

Dag 2 (micro- en mesoniveau)

In dag 2 ligt de focus op handelingsgericht begeleiden. Wat behoort er tot de basiszorg? Hoe stel je redelijke aanpassingen op? Ook de rol van de leerlingbegeleider als participant/aanstuurder van het zorgoverleg komt aan bod.

Hoe kan de leerlingbegeleider de samenwerking met CLB en externe hulpverleners optimaliseren?

Het implementeren van een brede basiszorg vraagt ook om goede samenwerking en communicatie met de collega’s op school: hoe kan je klassenraden en leerlingvolgsystemen inzetten als zinvolle instrumenten?

Een onmisbare partner van de leerlingbegeleider zijn de ouders: hoe kan je inzetten op een goede samenwerking met de ouders? We staan even stil bij het oudercontact en bij gesprekken met ouders.

Ten slotte kijken we naar de functie, het takenpakket en het mandaat van de leerlingbegeleider op school.

Dag 3 (macroniveau)

Alleen kan een leerlingbegeleider niets bereiken op school. De leerzorg moet ingebed zijn in de schoolvisie en gesteund worden door het schoolbeleid. Daarom gaat dag 3 over visie-ontwikkeling en de transfer naar de eigen school.

Op deze laatste dag evalueren we ook het zorgbeleid op school en de positie van de leerlingbegeleider hierin.

Een kwaliteitsvol zorgbeleid vraagt om kritische reflectie, borgen en bijsturen en is een continu groeiproces voor zowel de leerlingbegeleider als de hele school.

Op dag 3 gaan we aan de slag met materiaal dat door de cursisten worden aangeleverd:

  • Een werkdocument dat door de cursist moet worden ingevuld (wordt meegegeven op dag 1)
  • Concrete casussen van de eigen school
  • De visietekst van de school

Doelstellingen

De deelnemers kunnen:

  • attesten van leer- en ontwikkelingsstoornissen interpreteren en hiervoor correcte ondersteuning opzetten volgens de principes van het handelingsgericht werken en het zorgcontinuüm;
  • een handelingsgericht intake- of diagnostisch gesprek voeren;
  • op basis van verzamelde feiten gerichte hulpvragen formuleren;
  • zinvolle screenings opzetten in functie van de context van de school;
  • klasgroepen/de school in kaart brengen in het kader van taal- of GOK-beleid en in zinvolle, handelingsgerichte actieplannen opzetten;
  • concreet mee bijdragen tot de uitbouw van meer structurele leerzorg: opzetten van een zorgplan en de eventuele neerslag hiervan in een schoolwerkplan, plannen van de coördinatie van de leerzorg, integreren van leerzorg in concrete schoolactiviteiten: leerlingenbesprekingen, aanschaf van leermiddelen e.d.;
  • meedenken over een visie op leerzorg.

Doelgroep

Leerkrachten, zorgcoördinatoren, leerlingbegeleiders, directies en CLB-medewerkers s.o.

Begeleiding

Annemie Hauquier, Master Engels/Duits, gewezen leerkracht Nederlands, leerlingbegeleider en CNO-medewerker.

Praktisch

Deze cursus loopt over 3 dagen.

Cursuscode: 19/LZG/011A

Drank, syllabus en broodjesmaaltijd met soep en dessert inbegrepen.

Beperkt aantal deelnemers!


Jouw bijdrage: 333 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
vrijdag 18 oktober 2019 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping)
dinsdag 12 november 2019 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 212 (tweede verdieping)
donderdag 28 november 2019 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 205 (tweede verdieping)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen