Zoek een nascholing
Je bent hier: Kleuteronderwijs / Schoolbeleid en -administratie / Directie   Praten 'met’ in plaats van ‘over’ elkaar

Praten 'met’ in plaats van ‘over’ elkaar

Een positieve sfeer op het secretariaat en in de leraarskamer

Kan je op het schoolsecretariaat of in de leraarskamer soms ook een ei bakken op de spanning die in de lucht hangt? Wordt er soms meer ‘over’ dan ‘met’ elkaar gepraat? Vind je het soms gewoon moeilijk om je stem te laten horen tegenover collega’s? Ken je dat: stilte aan de vergadertafel maar wel een 'après-meeting' later op de parking, conflicten die onbesproken blijven onder het motto 'als je iets negeert, zal het ook wel weggaan' maar die daardoor escaleren, er stilletjes het jouwe van denken maar wel nalaten iets te zeggen omdat er toch niet geluisterd wordt? Of zou je je collega’s willen aanmanen om wat positiever te zijn en minder te roddelen maar vraag je je af hoe je dat moet doen?

Programma

De theorie van Open Communicatie kennen we allemaal, maar hoe zorg je ervoor dat er niet geroddeld wordt onder de collega’s maar er een positieve sfeer heerst? We bekijken hoe je zelf de eerste stap kan zetten op de weg naar een positieve sfeer zonder roddels of spanningen. We vertrekken vanuit de theorie rond 'actief luisteren', 'feedback geven en krijgen' en 'opbouwende kritiek' maar geven geen theoretische modellen, eerder een praktische vertaling van deze theorie.

We geven ideeën, en praktische tips over hoe je je collega's kan laten reflecteren over hun eigen gedrag en hoe je zelf moet reageren op roddels en wandelganggeruchten. We reiken handvaten aan om een open communicatiestijl binnen te loodsen op de school maar vooral om te beginnen met het zelf te doen!

Werkvormen:

Vanuit enkele heel concrete tips reflecteren we over ons eigen gedrag en gaan we op zoek naar werkpunten met betrekking tot de eigen communicatie. We vertrekken altijd vanuit onze eigen persoon en onze eigen ervaringen op school. We bekijken aan de hand van enkele theoretische kaders en concrete tips hoe we op school kunnen omgaan met roddels, weerstand, onderhuidse spanningen. Er is ruimte om te leren uit de ervaring van collega's en concrete ideeën voor de eigen collega-ploeg uit te werken.

Doelstellingen

Je leert hoe je op school een open en motiverende schoolcultuur kan introduceren. Daarnaast leer je hoe je zelf het juiste voorbeeld kan geven en welke troeven je in de hand hebt.

Doelgroep

Leerkrachten, ondersteunend personeel, middenkader (alle niveaus ook buitengewoon onderwijs).

Begeleiding

Caroline Steyaert, algemeen directeur bij AFS Interculturele Programma’s vzw en oprichter van Zin-d'erin(g), de onderwijsdienst Chirojeugd Vlaanderen - sinds 2018 Pimento vzw.

Mee te brengen door cursist

pen en papier.

Interesse om deze nascholing bij jou op school te organiseren? Contacteer nicole.coveliers@uantwerpen.be.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen