Realiseer de leerplandoelen natuurwetenschappen 6de jaar met activerende werkvormen - live online nascholing (herhaling 1)
De leerstof natuurwetenschappen in het 6de jaar ligt iets dichter bij de leefwereld van de jongeren; het is dan ook de uitgelezen kans om de ondertitel 'wetenschap voor de burger van de toekomst' waar te maken.
Tijdens deze nascholing ga je kennismaken met zeer uiteenlopende werkvormen die allemaal hetzelfde doel hebben: de leerlingen aan het werk zetten op een manier dat ze enthousiast worden van wat ze leren en ook van hoe ze dit zelf leren. De verantwoordelijkheid van de leerlingen in het eigen leerproces wordt op deze manier sterk vergroot.
Je zal met een minimum aan (extra) lesvoorbereiding, zonder lestijdverlies, conform het leerplan werken.
Programma
Tijdens deze nascholing maak je kennis met een aantal werkvormen, webtools en apps die je kan gebruiken om je lessen natuurwetenschappen in het zesde jaar actiever te maken.
Je probeert een aantal concrete voorbeelden van toepassingen uit waarmee je nadien direct aan de slag kan in je klas.
- Opbouw van DNA achterhalen met een puzzel
- Inleidende begrippen celdeling met Nearpod
- Mitose en meiose bespreken met gratis AR-app
- Analyse van fertility trackers op correctheid
- Speeddate anticonceptiemiddelen
- Inleiding wetten van Newton met hoekenwerk en leerlingenproeven
- Formules ECB achterhalen via Begeleid Zelfstandig Leren
- Bloedgroepen en transfusies maken en controleren met Excel werkblad
- Genetica oefeningen maken en controleren met Excel werkblad
- Golven, geluiden en trillingen bespreken met groepswerk en apps
Doelstellingen
Leerkrachten
- beschikken over onmiddellijk inzetbare alternatieve werkvormen om concrete leerplandoelen te realiseren;
- zien dat activerende werkvormen, mits goed gekaderd, lestijdwinst kunnen opleveren en toelaten tijdens de lessen te differentiëren;
- beschikken over manieren om leerlingen te motiveren voor natuurwetenschappen.
Doelgroep
Alle leerkrachten (natuur)wetenschappen van het 6de jaar die op zoek zijn naar:
- boeiende werkvormen die in overeenstemming zijn met het leerplan;
- alternatieve manieren om leerlingen die niet of weinig geïnteresseerd zijn in wetenschappen te motiveren.
Basis digitale voorkennis is handig: installeren van apps en gebruik van Excel op PC en/of smartphone.
Wetenschappelijke voorkennis is gewenst tot op het niveau van het leerplan.
Begeleiding
Bert De Weirdt gaf gedurende bijna 20 jaar wetenschapsvakken in verschillende ASO-scholen, voornamelijk in het Sint Jozefinstituut (Essen) en Instituut Heilig Hart (Kalmthout). De laatste jaren legde hij zich specifiek toe op het gebruik van ICT en alternatieve werkvormen tijdens de lessen. Hij gaf hierover ook reeds verschillende nascholingen (DSKO en CNO) en workshops (VeLeWe-congres).
Praktisch
Deze cursus loopt over 2 dagen.
Cursuscode:
21/NAT/005BCursusmateriaal inbegrepen
Kort voor aanvang ontvangt u de inloggegevens
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Breng een (opgeladen) smartphone mee.
Verwachte voorbereiding door deelnemer
Gelieve volgende zaken te installeren op uw smartphone:
- Excel
- Celular Division 3D
- Division Meiotica 3D
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 27 april 2022 |
19:00u |
20:30u |
via afstandsonderwijs (Microsoft Teams) |
woensdag 4 mei 2022 |
19:00u |
20:30u |
via afstandsonderwijs (Microsoft Teams) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.