Rekenmoeilijkheden in het tweede leerjaar herkennen, begrijpen en opvangen
Je weet dat de 2de klas op rekengebied best pittig is. De vier hoofdbewerkingen worden aangebracht. De kinderen moeten grip krijgen op ons getalsysteem en de eerste procedures passeren de revue. Dat gaat niet altijd goed. Je kent wellicht kinderen die al met een rekenachterstand aan de 2de klas beginnen. En je kreeg wellicht te maken met kinderen die de cijfers binnen de getallen hardnekkig blijven omwisselen, of die de overbrugging niet onder de knie krijgen, of voor wie de automatisatie van de maaltafels maar niet wil lukken.
In deze nascholing komen deze, en nog veel andere moeilijkheden, aan bod. Wat maakt dat sommige kinderen deze vaardigheden niet beheerst krijgen en – vooral – wat kan je als leerkracht of binnen de zorg doen om hen te helpen!
Programma
We richten ons tijdens deze nascholing specifiek op de leerlijnen van de tweede klas. We bekijken voor de verschillende items wat de kinderen moeten kunnen om deze te halen, waar en waarom het kan mislopen en welke mogelijkheden je als klas- of zorgleerkracht hebt om deze moeilijkheden aan te pakken. Verder bekijken we een schat aan speelse oefenvormen.
Doelstellingen
De deelnemers:
- weten hoe je kinderen die met een rekenachterstand het tweede leerjaar aanvatten kan begeleiden;
- begrijpen waarom sommige kinderen moeilijkheden blijven hebben bij:
- het correct lezen en schrijven van getallen tot 100;
- het optellen en aftrekken tot 100;
- het inzicht in de maaltafels;
- het automatiseren van de maaltafels;
- het beginnend inzicht in deeltafels;
- de beginnende rekentaal;
- kunnen deze moeilijkheden in een heel vroeg stadium herkennen en aanpakken;
- kennen speelse oefenvormen waarmee je in hoekenwerk ook niet-rekenzwakke kinderen kan motiveren.
Doelgroep
Leerkrachten en zorgcoördinatoren tweede leerjaar (BaO en BuBaO).
Begeleiding
Hilde Heuninck heeft zich als logopediste reeds meer dan 25 jaar toegelegd op het begeleiden van kinderen met ernstige rekenmoeilijkheden. Ze schreef in de voorbije jaren de praktijkboeken van de Rekenwereld tot 20, 100 en 1000 en het praktijkboek Metend rekenen. Ook het breukenlaboratorium en diverse Mathellispellen zijn van haar hand en recent schreef ze Kijk, de komma. In haar werk zoekt ze steeds naar die strategieën, ondersteuningen, werkvormen die de kinderen inzicht bijbrengen en ontwerpt ze spellen die hen motiveren om dit inzicht in te oefenen.
Praktisch
Cursuscode:
24/LAG/073ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 18 oktober 2024 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers) |
Schrijf in voor deze cursus