Je bent hier:   Rethinking Economics: vaarwel BBP-groei

Rethinking Economics: vaarwel BBP-groei

Economie is tegenwoordig onlosmakelijk verbonden met BBP-groei en groei wordt aanschouwd als wenselijk en economisch. Maar is kwantitatieve groei nastreven ongeacht de kosten nog economisch wanneer sociale en milieukosten de baten overschrijden? Hoe kunnen we economieën heroriënteren op het stimuleren van kwalitatieve welvaart, sociale rechtvaardigheid en ecologische duurzaamheid? Hoe kunnen we welvaren en bloeien zonder groei?

Dit programma gaat over het belang om economie te herdenken (Rethinking Economics) vanuit een ecologisch economisch en inclusief welvaartsperspectief.
De deelnemers maken kennis met enkele alternatieve vormen van economie zoals donuteconomie, degrowth/ontgroei, etc. De leerkrachten ervaren de keerzijde(n) van BBP-groei en ontdekken een ander soort economie via interactieve werkvormen (discussie, kaartspel, cartoons, etc.) die zowel het globale macro- als het persoonlijke microperspectief belichten.
Bovendien worden praktisch bruikbare tools/concepten aangereikt die de leerkracht economie kan toepassen in haar/zijn lessen.

De deelnemers:

1. kennen de nadelen van BBP en ‘economische’ groei;
  2. kunnen (alternatieve) beleidsvoorstellen staven vanuit een welvaartsperspectief;
  3. zien het belang in van een (welvaarts)maatschappelijke kosten-batenanalyse;
  4. weten wat Ecologische Economie en Rethinking Economics betekenen;
  5. kunnen principes uit Ecologische Economie en Rethinking Economics toepassen in hun lessen;
  6. leren tools/concepten kennen die de leraar economie kan toepassen in haar/zijn lessen.

Leerkrachten en docenten economie/handelsvakken/recht en alle andere belangstellenden.

Jonas Van der Slycken is doctorandus in de Ecologische Economie aan de UGent. Zijn onderzoek gaat voorbij het Bruto Binnenlands Product en spitst zich toe op (alternatieve) welvaartsindicatoren. Hij behaalde een master in de Economische Wetenschappen aan de UGent (2015) en een postgraduaat Energie en Klimaat aan de UAntwerpen (2015). Jonas is actief binnen Rethinking Economics Belgium, denktank Minerva, de Groene Locomotief en is redacteur van Aardewerk.

Deze cursus loopt over 2 dagen.

Cursuscode: 18/ECO/008A

Beperkt aantal deelnemers.

Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be

dinsdag 12 februari 2019 14:00u 17:00u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 205 (tweede verdieping)