Scaffolding in de les Engels
Je ziet hen zo voor je: de leerlingen die met de beste wil van de wereld niet weten hoe ze aan de opdracht kunnen beginnen, naast klasgenoten die er op een-twee-drie mee weg zijn. De taalkloof tussen wie kan en wie niet lijkt onoverbrugbaar, maar... dat is buiten de leerkracht gerekend.
Programma
Met scaffolding zet je de leerling zelf aan het denken en bied jij handvaten aan waarmee zij zelf tot antwoorden kunnen komen. Je bouwt als het ware steigers die het leren van de leerling ondersteunen. Met een waaier aan scaffolding tips en tricks (de ene leerling heeft er wat meer nodig dan de andere) worden op deze manier zelfs de meest uitdagende opdrachten haalbaar(der). Je krijgt inspirerende praktijkvoorbeelden aangereikt die jou op weg helpen om gericht en op een effectieve manier aan de slag te gaan met scaffolding in je lespraktijk.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- identificeer je vlot de hindernissen waar je leerlingen over kunnen struikelen;
- selecteer of ontwerp je geschikte scaffoldingmaterialen en -methoden;
- ontwikkel je gedifferentieerde les(reek)sen waarin scaffolding wordt aangereikt, en weer afgebouwd.
Doelgroep
Leraren Engels 2de en 3de graad s.o.
Begeleiding
Nele Kempenaers is leerkracht Engels in de derde graad doorstroom, dubbele en arbeidsmarktgerichte finaliteit in het Sint-Jozefinstituut in Kontich en praktijkassistent Engels in de EduMa (Universiteit Antwerpen).
Praktisch
Cursuscode:
23/ENG/033ACursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Gonda Peeters, 03 265 56 27, gonda.peeters@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Opgeladen laptop
Verwachte voorbereiding door deelnemer
Een les(reeks) die je nog zal geven (nog niet voorbereid).
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 15 november 2023 |
09:00u |
12:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.