SLIM-leren = Samen, Leuk, Inspirerend, Motiverend. Zo werkt het écht!
Wat is de kern van de zaak bij het leren van kinderen? Hoe trigger of versterk je de (intrinsieke) motivatie bij jouw leerlingen? Wat werkt écht om leren leuk en uitdagend te maken? In deze nascholing krijg je antwoorden op deze en nog meer vragen. Je verkent een aantal fundamenten van leren leren, die je vertaalt naar goede praktijken.
Programma
In de voormiddag focus je op leren als groeien in leercompetentie, evenals op jouw coachende rol in dit proces. Je leert hoe (jouw) mindset een invloed heeft op de motivatie van je leerlingen, welke sleutels jij in handen hebt om je leerlingen te versterken in betrokkenheid en initiatief. Theorie gekruid met tal van voorbeelden uit de praktijk. Je wisselt ervaringen uit en gaat in reflectie. Na de middag vertaal je de (her)nieuw(d)e inzichten naar didactische werkvormen/leeractiviteiten die écht werken. Je krijgt tips die aandacht bevorderen, je leert (meer) over de werking van het brein en het werken met teksten. Ook SMART plannen en leren, vraag-en antwoordstructuren analyseren en kritische zelfspraak leren staan op het menu.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- definieer je de begrippen weten, willen en doen in het kader van leren leren en pas je ze toe in je praktijk;
- geef je de motivatie van je leerlingen (en die van jezelf) een boost vanuit een growth mindset-spirit;
- heb je (meer) zicht op jouw coachende rol bij het leren en hoe die jouw leerlingen laat groeien in betrokkenheid en initiatief;
- implementeer je theoretische inzichten rond leren leren op klasniveau/schoolniveau via praktijkvoorbeelden/sterkmakers.
Doelgroep
(Zorg)leerkrachten uit het lager onderwijs en al wie betrokken is bij het leren (leren) van leerlingen in de lagere school.
Verder ook interessant voor leerkrachten uit de B-stroom van het secundair onderwijs.
Begeleiding
Joost Hillewaere was gedurende 32 jaar ‘meester Joost’ in een lagere school en mentor-coach van startende leraren. Daarna werd hij stafmedewerker BaO en docent in Eekhout Academy. Vanuit zijn specialisatie in ‘leren leren’ werd hij auteur van ‘Leerladders’ en ‘Mijn agenda, mijn leerbuddy’. Als zelfstandig nascholer/trainer en coach heeft hij inmiddels ruim 15 jaar werkervaring in het onderwijs (BaO en s.o.), in de professionele sector en als gastspreker op ouderavonden.
Praktisch
Cursuscode:
24/LAG/162ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 20 maart 2025 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.039 (gelijkvloers) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.