Start met teamteaching: samen werken aan goed onderwijs voor elke leerling (herhaling 1)
Sta jij ook voor een diverse klasgroep waar je vaak handen en ogen tekortkomt? Vind je het waardevol om te kunnen samen werken met collega’s aan oplossingen voor de uitdagingen in jullie klassen en school? Wil jij jouw expertise en ervaring versterken met die van je collega’s en vice versa? Dan is dit traject over teamteaching zeker iets voor jou (en je collega)!
Teamteaching is een divers toepasbaar onderwijsmodel, maar hoe haal je er nu het beste uit? ESTAFETT ontwierp hiertoe een evidence-based professionaliseringstraject dat uitgevoerd, geëvalueerd en bijgestuurd werd. Op basis van deze ervaringen bieden we het nascholingstraject “Start met teamteaching” aan. We richten ons op leerkrachten die starten met teamteaching of die beperkte ervaring hebben en nog zoekende zijn.
In dit traject van 3 groepssessies voor teamteachers ligt de nadruk op inspireren vanuit onderzoek en praktijk en het uitwisselen van ervaringen. Je schrijft in als teamteachingsteam dat samen voor een groep leerlingen staat (per duo, trio of kwartet van teamteachers) zodat je de inzichten onmiddellijk kan toepassen in de eigen teamteachpraktijk.
Je haalt het meeste uit het traject als je minstens 4 uur per week samen kan teamteachen en als er overlegtijd (minstens één uur per week) mogelijk is.
Programma
Dag 1 (contactonderwijs):
- kennismaking: uitwisseling vanuit verschillende teamteachingspraktijken
- beweegredenen, modellen en randvoorwaarden van teamteaching: verdieping
- welke kansen biedt teamteaching voor differentiatie? Input en aan de slag met eigen lesmateriaal
- (inclusief kleine vooropdracht)
Dag 2 (online via Teams):
- lessen in teamteaching: inspiratieronde
- effectief lesgeefgedrag en teamteaching
- communicatie met ouders en leerlingen bij teamteaching
- aan de slag met eigen praktijkvraag: intervisiemethodiek
- (inclusief kleine vooropdracht)
Dag 3 (contactonderwijs):
- feedback aan leerlingen door middel van teamteaching: input en toepassing
- feedback aan collega’s: input en toepassing
- aan de slag met de eigen teamteachingspraktijk: videocoaching
- randvoorwaarden voor teamteaching: stand van zaken en toekomstplannen
- (inclusief kleine vooropdracht)
Doelstellingen
Na het volgen van dit traject:
- hebben jij en je teamteachcollega inzicht in de variatie aan teamteachmodellen en kan je deze doelgericht inzetten naargelang je lesdoelen, leerlingen en noden;
- formuleren jullie je beweegredenen om te teamteachen op persoonlijk, leerlingen- en schoolniveau;
- weten jullie wat randvoorwaarden voor succesvol teamteachen zijn en hoe je er kan aan werken;
- zetten jullie teamteaching doelgericht in om leerlingen met o.a. specifieke onderwijsbehoeften te ondersteunen;
- geven jullie feedback aan leerlingen en aan collega’s;
- gebruiken jullie instrumenten om je teamteaching te ondersteunen.
Doelgroep
Teamteachers, directieleden uit basis- en secundair onderwijs
Dit traject is gericht op leerkrachten die starten met teamteaching of die beperkte ervaring hebben en nog zoekende zijn.
In een gratis webinar presenteert het team van ESTAFETT projectresultaten die kunnen helpen om van teamteaching een succes te maken. Meer info via deze link.
Begeleiding
ESTAFETT is een enthousiast, gedreven en dynamisch team van onderzoekers en valorisatoren dat teamteaching en de impact ervan op leerlingen en leraren bestudeert in een onderzoeksproject gefinancierd door het FWO. Om dit te realiseren stellen zij verschillende innovatieve onderzoekslijnen voorop en ontwikkelen ze verschillende producten die inzetbaar zijn voor een brede variatie aan onderwijsprofessionals en die relevant zijn voor diverse stakeholders. Meer weten? www.teamteaching-estafett.be.
Praktisch
Deze cursus loopt over 3 dagen.
Cursuscode:
24/OND/187BCursusmateriaal en lunch inbegrepen.
Hoe inschrijven?
Je kan enkel inschrijven als duo. Slechts één persoon schrijft zich in en vermeldt in het opmerkingenveld de naam van de collega die dit traject mee gaat volgen. Ook als je inschrijft met meer dan twee personen, volg je deze procedure.
Per deelnemer bedraagt de deelnameprijs van dit traject € 330. Neem je met meer dan 2 personen van dezelfde school deel, informeer dan naar de aangepaste deelnameprijs.
Heb je bijkomende vragen of is de procedure niet helemaal duidelijk, aarzel dan niet contact op te nemen met Karolien Geukens (karolien.geukens@uantwerpen.be).
Uit onderzoek blijkt dat de combinatie van dit traject met een aantal bijeenkomsten van coaching op maat op de school erg waardevol is. Daarom kan je aanvullend kiezen voor een verdiepingsmodule. Deze bestaat uit 2 tot 4 keer coaching op maat met een kernteam in de school. De focus ligt hier op het toepassen van de randvoorwaarden in de eigen context en het inspelen op specifieke praktijkvragen.
Meer info over dit verdiepingstraject vind je via volgende link: https://www.teamteaching-estafett.be/verdiepingsmodule-start-met-teamteaching.
Jouw bijdrage: 660 EUR.
Inlichtingen bij: Karolien Geukens, 03 265 90 60, karolien.geukens@uantwerpen.be
Verwachte voorbereiding door deelnemer
Er wordt gewerkt met kleine vooropdrachten.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 8 oktober 2024 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping) |
vrijdag 17 januari 2025 |
09:00u |
12:00u |
via afstandsonderwijs (Microsoft Teams) |
donderdag 13 maart 2025 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 101 (eerste verdieping) |
Deze cursus is volzet.Inschrijven op wachtlijst