Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / STEM / Biologie   STEM-project: Weg naar Mars

STEM-project: Weg naar Mars

Tijdens dit STEM-project gaan we na welke uitdagingen we moeten overwinnen om een succesvolle lancering naar Mars te bekomen. Denk daarbij aan de route die moet afgelegd worden en of we op eender welk moment naar Mars kunnen vertrekken. We bekijken bovendien wat er bij komt kijken om een raket een stabiele vlucht te laten uitvoeren en wat de meest aerodynamische vorm is. De leerlingen zullen zelf methodes moeten bedenken om de hoogte, snelheid en de versnelling van hun raket te kunnen achterhalen.

Programma

Aan de hand van berekeningen, onderzoekend en ontwerpend leren komen we tot antwoorden op de vragen uit volgende hoofdstukken:

  • Hoofdstuk 1: Waarom naar de ruimte?
  • Hoofdstuk 2: Welke route nemen we naar Mars en hoe lang zijn we onderweg?
  • Hoofdstuk 3: Hoe ziet de ideale raket er uit?
    • Werkblad 1: De ideale vorm
    • Werkblad 2: Stabiliteit
    • Werkblad 3: De ideale brandstof
  • Hoofdstuk 4: Bereikte hoogte en snelheid van je waterraket
    • Uitbreiding: Versnelling van je raket
  • Hoofdstuk 5: Ontwerpen en testen van de waterraket
  • Hoofdstuk 6: Op weg naar Mars, afsluitend hoofdstuk

Doelstellingen

Na het volgen van de nascholing

  • illustreer je de geschiedenis van de oorspronkelijke en de huidige Space Race;
  • bereken je het ideale lanceermoment naar Mars;
  • bereken je de tijdsduur van een vlucht naar Mars;
  • onderscheid je de verschillende ruimtevaartuigen;
  • beschrijf je de voor- en nadelen van de verschillende ruimtevaartuigen;
  • selecteer je aan de hand van tabellen de beste vorm van een (water)raket;
  • bedenk je een manier om de hoogte, gemiddelde snelheid en maximale versnelling van een (water)raket te bepalen;
  • kan je via onderzoekend leren nagaan welke aanpassingen invloed hebben op de bereikte hoogte van de (water)raket.

Doelgroep

Leerkrachten wetenschappen of STEM van de tweede graad doorstroom- of dubbele finaliteit van het secundair onderwijs

Begeleiding

Tim Louagie is educatief medewerker bij Brightlab. Brightlab is het STEM-onderwijslabo van RVO-Society. Brightlab stoomt jongeren klaar voor de uitdagingen van de 21ste eeuw met stimulerend, krachtig en innoverend STEM-onderwijs. Meer info over ons nascholingsaanbod via onze website www.brightlab.be

Praktisch

Cursuscode: 23/STM/082A

Cursus inbegrepen


Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

laptop, muis, karton van vb. ontbijtgranendoos, lege plastic fles van min. 1,5L

Datum Beginuur Einduur Locatie
dinsdag 24 oktober 2023 13:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen