Zoek een nascholing
Je bent hier: Lager onderwijs / Schoolbeleid en -administratie / Gedrag, sociale vaardigheden en welbevinden   STICORDI - Mag het? Kan het? Wanneer inzetten? Zijn STICORDI-maatregelen effectief in de aanpak van leerproblemen?

STICORDI - Mag het? Kan het? Wanneer inzetten? Zijn STICORDI-maatregelen effectief in de aanpak van leerproblemen?

STICORDI staat voor: STImuleren - COmpenseren - Remediëren - DIfferentiëren. En Dispenseren. Als een school een STICORDI-aanpak wil afspreken met ouders en kind, helpt dat een kind met leerstoornissen erg vooruit. De juiste aanpak verschilt van kind tot kind. De invulling van de STICORDI-afspraken gebeurt dus best op maat, in samenspraak met de school, de leerkrachten, het zorgteam, het CLB, de ouders, andere begeleiders...

Stimuleren = aanmoedigen: de sterke kanten van het kind benadrukken, begrip tonen voor z'n problemen, aanmoedigen om goed werk te leveren.
Compenseren = gelijk trekken, in balans brengen: het kind krijgt hulp of hulpmiddelen zodat het dezelfde resultaten kan bereiken als z'n klasgenootjes.
Remediëren = oplossingen en hulp op maat geven: het kind krijgt individuele begeleiding en aandacht.
Differentiëren = zelfde leerdoelen en taken iets anders aanpakken: het kind hoeft niet alles op dezelfde manier te doen als de klasgenootjes. Bijv.: taken inkorten, uitbreiden, verlengde instructie...
Dispenseren = bepaalde onderdelen van het leerprogramma laten vallen: het kind hoeft niet alles mee te doen. Bijv.: een kind moet niet hardop voorlezen in de klas.

Met STICORDI-maatregelen ondersteunen we het leren van kinderen met specifieke onderwijsbehoeften. Zo kunnen we een sterke klasomgeving aanbieden die zo veel mogelijk kinderen in staat stelt om de  onderwijsdoelstellingen te bereiken. Zelfs leerlingen die nood hebben aan extra uitdagingen, zijn gebaat bij STICORDI-maatregelen. Door samen te zoeken naar geschikte werkwijzen om tegemoet te komen aan de behoeften van de kinderen, kunnen we een sterk en breed zorgklimaat in de school ontwikkelen.

 

Programma

Tijdens deze nascholing kijken we naar het wat, wanneer en hoe.

  • Wat betekent het M-decreet voor een school en het effect ervan op de werking in de klas?
  • Wat zijn redelijke aanpassingen?
  • Hoe kunnen we maatwerk op het niveau van het kind  realiseren in de klas?
  • Hoe gebruiken we een sticordilijst concreet voor een kind en waarom zijn er dan verschillen tussen de verschillende scholen naar draagkracht? 
  • Wanneer zijn deze maatregelen zinvol?
  • Vertrekt een aanpak vanuit een deficit model of zetten we in op talenten?
  • Hoe zetten we in op een sterke klasomgeving? 
  • Welke zijn de zorgniveaus?
  • Welk effect heeft dit op een evaluatiebeleid? 
  • Welk is de rol van de zorgleerkracht hierbij?
  • Wat is de hulpvraag van de leerling en de hulpvraag van de leerkracht? 

Aan de hand van één of twee casussen aangebracht door de deelnemers stellen we zelf een sticordiplan op. Ook specifieke vragen van de deelnemers omtrent leerlingen met een zorg proberen we gezamenlijk op te lossen. Nadien ontvangt iedereen digitaal nog een aantal bruikbare materialen omtrent sticordimaatregelen.

 

Doelstellingen

De deelnemers kunnen:

  • het belang van aangepaste STICORDI-maatregelen, de zorgniveaus en redelijke aanpassingen vanuit het M-decreet aan hun collega's en de schoolleiding uitleggen;
  • op basis van de specifieke noden van de leerlingen passende STICORDI-maatregelen kiezen en toepassen bij hun leerlingen;
  • een zorgaanpak realiseren die inzet op talenten;
  • zelf de hulpvraag detecteren van een kind en/of de leerkracht;
  • het effect inschatten op het evaluatiebeleid.

 

Doelgroep

(Zorg)leerkrachten - zorgcoördinatoren - directie.

Begeleiding

Erik Bakkers is ex-directeur basisschool + zorgcoördinator (1999-2015) - navormer Cego Leuven, auteur van diverse werken bij Cego Publishers.

Praktisch

Cursuscode: 17/LAG/019A

Beperkt aantal deelnemers. Dranken en syllabus inbegrepen.
Optie: 1 warme maaltijd in het studentenrestaurant.
Eigen lunchpakket is mogelijk.


Jouw bijdrage: 108 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

Deelnemers kunnen een eigen casus vooraf doorsturen aan de docent.

Datum Beginuur Einduur Locatie
donderdag 23 november 2017 09:00u 16:00u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen