Strategieën en werkvormen bij luistervaardigheid in OKAN en voor taalzwakke leerlingen
Luistervaardigheid dagelijks aan bod laten komen in je OKAN-klassen is geen sinecure. Hoe pas je dit bewust toe zodat je jouw leerlingen hierin maximaal versterkt?
Programma
Met het Nederlands als tweede, derde of zelfs vierde taal, sta je voor heel wat uitdagingen. Is veelvuldige blootstelling aan een taal voldoende om ze te leren? Wat houdt technische verstaanbaarheid in? Welke fragmenten en werkvormen kies je nu?
In deze sessie krijg je een strategisch kader aangereikt om luistervaardigheid te versterken en te toetsen bij anderstalige nieuwkomers. Naast een theoretische achtergrond zoom je in op didactische werkvormen en experimenteer je met (eigen) materiaal. De focus ligt op de reeds gealfabetiseerde OKAN-leerlingen.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing
- stel je verschillende soorten vragen op om de gevraagde luisterdoelen te bereiken;
- pas je verschillende luisterstrategieën toe in de klas;
- selecteer je functionele oefeningen voor het te bereiken luisterniveau;
- pas je verschillende werkvormen toe in de klas om aan luistervaardigheid te werken.
Doelgroep
Deze nascholing is gericht op alle startende lesgevers NT2 (OKAN) en wie wil starten met luisterstrategieën in de klas. Voorkennis is dus niet vereist. Bovendien kunnen ook zorgleerkrachten die werken met ex-OKAN-leerlingen en minder taalvaardige leerlingen hier terecht. De vorming richt zich op alle leraren die lesgeven in een gealfabetiseerde doelgroep. Wie al materiaal rond dit thema heeft, kan dit (digitaal) meenemen om tijdens een transfermoment mee aan de slag te gaan.
Begeleiding
Amber Van Vlem heeft 6 jaar ervaring als leerkracht Nederlands en ex-OKAN-anker. Sinds twee jaar is ze voltijds OKAN-leerkracht in snellerende klassen, vervolgschoolcoach en didactisch ondersteuner bij IMS, campus Sint-Lucas in Antwerpen.
Praktisch
Cursuscode:
24/NT2/050ACursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Opgeladen laptop met je materiaal om mee te werken (luistervaardigheid) , papier en pen.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 22 oktober 2024 |
13:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.