Taal en meertaligheid in je klas: een veelzijdig, complex, maar prachtig verhaal!
Als leerkracht lager onderwijs is de realiteit in je klas heel divers. Vooral op talig vlak jongleer je voortdurend met de meertaligheid van je leerlingen. Er zijn bijvoorbeeld anderstalige nieuwkomers in je klas, kinderen voor wie het Nederlands een tweede of een derde taal is of eentalige kinderen die zich de schooltaal dan weer moeilijker eigen maken. In deze tweedaagse nascholing nemen we alle veelzijdigheid van taal en meertaligheid in je klas onder de loep. Anderstalige nieuwkomers, taalontwikkelend lesgeven, meertaligheid functioneel inzetten, enzovoort. Hoe zijn deze concepten met elkaar verweven en welke didactische principes gebruik je wanneer?
Programma
Dit tweedaags traject bestaat uit zeer praktijkgerichte workshops, gecombineerd met wat theoretische input. In gevarieerde werkvormen (van duowerk tot groepswerk tot individuele oefeningen) werken we aan onderstaande doelstellingen. Daarbij gebruiken we verschillende theoretische kaders, handvatten en bronnen. We bekijken de didactiek door een wetenschappelijk onderbouwde bril en zoeken uit waar we in de praktijk tegenaan botsen. Daarna zoeken we samen naar manieren om om te gaan met die mogelijke obstakels.
Dag 1
Hoe ontvang je anderstalige nieuwkomers en vluchtelingenkinderen? Hoe betrek je ze zo veel mogelijk bij je les? Welke didactische middelen zet je in? Hoe omarm en voed je de aanwezige meertaligheid? Hoe ga je functioneel veeltalig leren implementeren in je klas?
Daarna kijken we naar de meertalige kinderen in je klas die nog wel wat schooltaal missen. Hoe maak je je lessen taalontwikkelender? Hoe zorg je ervoor dat de woordenschat Nederlands van meertalige kinderen uitbreidt en dat eentalige Nederlandstalige kinderen voldoende talige uitdaging krijgen?
Dag 2
Vandaag gaan we met een heleboel werkvormen aan de slag. We proberen taalontwikkelende lessen uit en we bekijken materialen. Je wordt ook kort ondergedompeld in taalbeleid. Hoe ga je nu met een heel team aan de slag rond taal en meertaligheid?
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- bezit je tools om anderstalige nieuwkomers te begeleiden in je klas;
- maak je je lessen taalontwikkelender;
- ontwikkel je tools om, door bepaalde ingrepen te doen, meertalige kinderen beter te ondersteunen;
- weet je welke didactische materialen je kan vinden en kan inzetten.
Doelgroep
(Zorg)leerkrachten en coördinatoren lager onderwijs.
Verder ook interessant voor leerkrachten uit de B-stroom van het secundair onderwijs.
Begeleiding
Eva Faes is lerarenopleider basisonderwijs en onderzoeker aan de AP Hogeschool. Haar focus ligt op taal en meertaligheid en didactiek Nederlands (als tweede taal).
Praktisch
Deze cursus loopt over 2 dagen.
Cursuscode:
24/LAG/139ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 252 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Laptop en oplader
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 29 november 2024 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping) |
vrijdag 13 december 2024 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.