Taalbewust wiskunde geven
Taal speelt een cruciale rol in de wiskundeles, niet alleen als communicatiemiddel, maar ook als een manier om kennis te structureren en te ontwikkelen. Vaktaal, schooltaal en zelfs dagelijkse taal kunnen soms obstakels vormen voor leerlingen om wiskundige concepten volledig te begrijpen en toe te passen. Door taalbewust les te geven, kan je wiskunde niet alleen toegankelijker maken, maar ook het leerproces voor je leerlingen verduurzamen.
Programma
In drie boeiende delen ontdek je stap voor stap hoe taalbewust lesgeven je wiskundelessen kan versterken. Experts en praktijkleerkrachten delen praktische voorbeelden en bewezen methodes, rechtstreeks uit de klas en ondersteund door wetenschappelijk onderzoek.
Deze nascholing sluit aan bij het nieuwe didactische kader ‘Taalbewust wiskunde geven’, dat binnenkort op KlasCement verschijnt. Je ontvangt een exemplaar van het didactische kader bij het volgen van deze nascholing.
Centrum Nascholing Onderwijs organiseert deze nascholing in samenwerking met het Vlaams Talenplatform.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing
- begrijp je beter hoe taal een rol speelt in niet-taalvakken;
- weet je welke taalbewuste strategieën je al toepast in je lessen;
- ben je geïnspireerd om op een effectieve manier te werken met voorbeelden, interactieve werkvormen en taalondersteuning;
- heb je ideeën opgedaan rond vakoverstijgende opdrachten en samenwerkingen.
Doelgroep
Leerkrachten wiskunde, maar ook STEM, wetenschappen en PAV, naast taalbeleidscoördinatoren en OKAN-leerkrachten uit het secundair onderwijs van alle graden en onderwijsvormen.
Begeleiding
Jill Surmont is professor aan het Multidisciplinair Instituut Lerarenopleiding van de Vrije Universiteit Brussel. Haar expertise ligt onder meer in het lesgeven aan jongeren die de onderwijstaal nog niet helemaal beheersen, meertaligheid en taalgericht vakonderwijs. Zo werkte ze mee aan materiaal om het leren van breuken in een nieuwe taal te ondersteunen.
Manon Froklage is leerkracht PAV en Nederlands in de klassen B-stroom en arbeidsmarktfinaliteit. De voorbije twee schooljaren ging ze als onderzoeker aan de Hogeschool PXL aan de slag om het wiskundeonderwijs in de B-stroom te versterken (project B+).
Kirsten Kielemoes werkt als beleidsmedewerker bij het Vlaams Talenplatform. Ze heeft ruime ervaring als leerkracht Engels in het secundair en volwassenenonderwijs en werkte ook als taalbeleidscoördinator binnen tweedekansonderwijs.
Praktisch
Cursuscode:
24/WIS/075ASyllabus inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 9 oktober 2024 |
13:30u |
17:00u |
Universiteit Antwerpen, Stadscampus, hoek Vekestraat/Grote Kauwenberg, 2000 Antwerpen,Agoracomplex, lokaal E.201 |
Deze cursus is volzet.Inschrijven op wachtlijst