Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Taal en cultuur / Nederlands   Taalgericht lesgeven aan ex-okan leerlingen

Taalgericht lesgeven aan ex-okan leerlingen

Steeds meer leraren worden geconfronteerd met ex–okan leerlingen in de klas.

De slaagkansen van deze leerlingen verhogen is een hele uitdaging. Inzicht in de systematiek van tweedetaalverwerving kan daarbij helpen. Deze cursus wil enerzijds leerkrachten Nederlands tools aanreiken om hun vak in meertalige klassen te geven, met de NT2-didactiek als achtergrond. Anderzijds wil ze de principes van het taalgericht of taalontwikkelend onderwijs meegeven aan leerkrachten van zaak- en praktijkvakken. Taalzwakke leerlingen kunnen zo betere resultaten halen voor die vakken en simultaan vaardiger worden in het Nederlands

Programma

DAG 1

Deel 1: Kennismaking met okan

De slaagkansen van anderstalige nieuwkomers worden onder meer bepaald door de mate waarin hun okan–traject aansluit op hun vervolgtraject. Dat veronderstelt dat leraren in het secundair onderwijs op de hoogte zijn van de aanpak en inhoud van het onthaalonderwijs. Net daarom starten we deze cursus met een korte bespreking van de werking van een onthaalklas:

hoe is het okan–onderwijs georganiseerd; hoe lang blijft een leerling in okan; wat mag je verwachten van een leerling die uit okan komt…

Deel 2: Tweedetaalverwerving -  een theoretisch kader

Mensen maken zich een tweede taal eigen door een samenspel van verschillende cognitieve processen. Als we deze processen begrijpen, kunnen we een tweedetaaldidactiek ontwikkelen: hoe kan een leraar de tweedetaalverwerving gericht en zinvol ondersteunen?

 Deel 3: Het taalaanbod

Als een leerling niet over de juiste woordenschat beschikt, kan hij niet aan de slag met de specifieke vakinhouden. We zien hoe je als leerkracht een juiste selectie vakwoordenschat maakt en hoe je die zo kan aanbrengen dat een leerling ze echt in de vingers heeft.  Daarna bekijken we hoe je in elk vak een rijk taalaanbod creëert voor je meertalige leerlingen en waarom dat zo belangrijk is.

 Deel 4: Taalruimte

Door gericht werkvormen in te zetten, kan je taalzwakke leerlingen de taalsteun bieden die ze (nog) nodig hebben. In elke les kan een leerkracht de Nederlandse taalvaardigheid van de leerlingen verhogen. Verschillende luister- , spreek-, lees- en schrijfstrategieën komen daarbij aan bod.

Deel 5: Taalsteun

Taalzwakke leerlingen evalueren is geen evidentie. Het is niet eenvoudig om te onderscheiden welke fouten toe te schrijven zijn aan taalachterstand en welke aan het beperkt beheersen van de leerstof. We bekijken hoe je de leerling op een correcte manier evalueert en feedback geeft op zijn prestaties in de klas. We lijsten typische NT2-fouten op en leren hoe je taalproductie constructief kan bijsturen en leerlingen meer vormgevoeligheid kan aanleren

 

DAG 2

werkbezoek Provinciaal documentatiecentrum Atlas Antwerpen, Carnotstraat 110, 2060 Antwerpen

In de gespecialiseerde bibliotheek DocAtlas worden een aantal methodes, werkvormen en handboeken rond taalontwikkelend onderwijs gepresenteerd. Daarna kan er begeleid worden gegrasduind in de ruime collectie van de bibliotheek, waar naast theoretische werken rond taalverwerving en didactiek voor anderstaligen vooral erg veel op de klaspraktijk gerichte boeken en materialen te vinden zijn.  

 

Doelstellingen

Deelnemers:

  • zijn vertrouwd met de werking en de uitgangspunten van het onthaalonderwijs in Vlaanderen;
  • verwerven inzicht in de basisprincipes van de NT2-didactiek;
  • kunnen fouten van NT2-leerders kaderen in het taalverwervingsproces en kunnen die fouten van daaruit remediëren;
  • maken zich een waaier aan werkvormen eigen die helpen om taalkansen te creëren in een les;
  • kunnen de principes van taalontwikkelend vakonderwijs toepassen op de eigen lespraktijk.

Doelgroep

Leerkrachten secundair onderwijs die geconfronteerd worden met ex-okan leerlingen. Zowel leerkrachten Nederlands, remedial teachers als leerkrachten van praktijk– of zaakvakken die hun onderwijs meer taalverwervingsgericht willen maken.

Begeleiding

Stien Fonteyn, vervolgschoolcoach, pedagogisch coördinator Sint-Lodewijk Antwerpen.

Praktisch

Deze cursus loopt over 2 dagen.

Cursuscode: 17/NT2/008A

Beperkt aantal deelnemers. Dranken en syllabus inbegrepen.
Optie: warme maaltijd in het studentenrestaurant: op dag 1 10,10 euro.
Eigen lunchpakket mogelijk.


Jouw bijdrage: 160 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
maandag 9 oktober 2017 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Stadscampus, Het Brantijser, St.-Jacobsmarkt 9-13, 2000 Antwerpen
woensdag 11 oktober 2017 13:30u 16:30u Provinciaal documentatiecentrum Atlas, Carnotstraat 110, 2060 Antwerpen


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen