Taalgericht vakonderwijs in niet-taalvakken
Alle leraren, ook van niet-taalvakken, leggen aan hun leerlingen heel wat talige eisen op: leerlingen moeten theoretische teksten lezen en samenvatten, informatie opzoeken, schriftelijk en mondeling vragen beantwoorden, hun eigen mening formuleren enz. Daarnaast moeten ze het vakmatig discours van wiskunde, aardrijkskunde, economie enz. leren beheersen. Ze moeten vaktermen leren hanteren. Ze moeten van elk vak het specifieke denken en formuleren onder de knie krijgen. Een hele klus, toch.
Leraren van niet-taalvakken staan er niet altijd bij stil dat ze dergelijke talige vaardigheden van hun leerlingen vragen. Bovendien overschatten ze hun leerlingen op dat vlak nog al eens. Meer dan twintig jaar onderzoek en ervaring in Vlaanderen en Nederland hebben intussen duidelijk gemaakt dat veel leerproblemen van leerlingen taalproblemen zijn: schooltaal die te veraf staat van thuistaal, onduidelijk geformuleerde vragen en opdrachten, vage of dubbelzinnige feedback, niet aan het niveau van leerlingen aangepaste taal in schoolboeken, onvoldoende ontwikkeling van taalvaardigheden enz. Hoe kan élke leraar daar wat aan doen?
Programma
In deze nascholing gaan we via actieve werkvormen met veel concrete voorbeelden op zoek naar manieren om elk vak taalgerich(ter) te geven. We observeren lesfragmenten met kijkwijzers, analyseren instructie- en examentaal, maken teksten toegankelijker, integreren niet-talige leerstof in diverse taalopdrachten en verkennen manieren om effectieve feedback te geven. Via reflectiemomenten proberen we ook elkaar te inspireren. De bijbehorende syllabus bevat voorbeeldmateriaal, theorie en achtergronden.
Opgelet: de workshop zoomt in op taalgericht vakonderwijs voor leerlingen in het algemeen. Er wordt dus niet gemikt op specifieke doelgroepen of leerlingen met een bepaalde taalproblematiek.
Doelstellingen
- De deelnemers verwerven de basisprincipes van taalgericht vakonderwijs.
- De deelnemers kunnen een talige context creëren voor leerstof, met aandacht voor taalkansen en taalsteun in de klas.
- De deelnemers verhogen hun expertise inzake schooltaal en vaktaal, schriftelijke vragen en opdrachten, feedback en didactische aspecten van sprekend leren.
Doelgroep
Leraren secundair onderwijs.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.