Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / STEM / Fysica   Ideeënwaterval voor statistiek in de eerste graad (specifiek B-stroom) - AFGELAST

Ideeënwaterval voor statistiek in de eerste graad (specifiek B-stroom) - AFGELAST

Deze nascholing werd uitgesteld van 2 februari naar 11 mei 2022!

Wil je ideeën opdoen en uitwisselen om statistiek op een leuke, stapsgewijze, interactieve en actuele manier aan te brengen bij leerlingen uit de eerste graad (specifiek B-stroom)? Dan ben je aan het juiste adres! De ideeën worden niet enkel toegelicht, maar je zal ook zelf aan de slag gaan met deze ideeën om zo nieuwe inspiratie op te doen!

Programma

Stat-te-wat? Nee, statistiek natuurlijk! Oei... Nog niet duidelijk? Je komt er ongetwijfeld regelmatig mee in aanraking, maar misschien zonder het te beseffen. Denk maar eens aan de uitslagen van een voetbalmatch die je in de krant leest, de vele diagrammen over de coronacijfers die in het nieuws verschenen of de honderdste enquête die in je mailbox belandt. Dat en veel meer behoort tot statistiek! Statistiek is dus met andere woorden niet weg te denken uit onze maatschappij en het dagelijks leven. Daarom is het belangrijk om leerlingen al vroeg wegwijs te maken in de wereld van statistiek. Nu wordt statistiek niet altijd als het leukste en eenvoudigste lesonderwerp beschouwd door leerlingen en leerkrachten. Om leerkrachten hierin bij te staan en om leerlingen statistiek op een leuke manier te laten ervaren, heeft Yoni Uten een inspiratiegids vol ideeën uitgewerkt. In deze gids is er een traject uitgestippeld om statistiek stapsgewijs, op een leuke en interactieve manier aan leerlingen aan te bieden. Het zijn voornamelijk ideeën die verder uitgewerkt kunnen worden om op deze manier nog vrijheid van invulling aan de leerkrachten te geven en om de onderdelen actueel te houden.

In het eerste deel van de nascholing wordt eerst kort de focus van de nieuwe eindtermen statistiek voor de eerste graad B‑stroom, de noden van leerlingen en hoe je hier eenvoudig op kan inspelen en wat zowel leerlingen als leerkrachten belangrijk achten bij ontwikkeld materiaal toegelicht. Na dat theoretische onderdeel nemen we enkele websites onder de loep waar je gemakkelijk data kan vinden om het materiaal uit deel twee van de nascholing up-to-date te houden. Vervolgens wordt er gekeken waar je online tools kan inzetten om interactiviteit in de klas te creëren en/of de inhoud spelenderwijs te ontdekken en in te oefenen.

In het tweede deel van de nascholing ga je zelf je traject uitstippelen en uitvoeren om met statistiek aan de slag te gaan aan de hand van telkens drie mogelijke activiteiten per onderdeel. Na elk onderdeel geef je jouw gekozen opdracht weer en eventuele aanvullingen/opmerkingen over dat onderdeel aan de hand van een online enquête. Alle data worden na de nascholing verzameld en gedeeld. Ook kunnen de online tools uitgetest worden aan de hand van oefeningen om zo de verschillende functies uit te testen.

Doelstellingen

Na deze nascholing:

  • beschrijf je de focus van de nieuwe eindtermen van de eerste graad B-stroom wat betreft statistiek;
  • speel je eenvoudig in op specifieke noden van leerlingen;
  • herken je wat leerlingen belangrijk achten bij nieuw ontwikkeld materiaal;
  • weet je waar je gemakkelijk data kan vinden om actuele onderwerpen te behandelen;
  • selecteer je online tools om in te zetten tijdens de lessen statistiek en weet je hoe deze in te zetten;
  • heb je ideeën voor jouw klaspraktijk;
  • beoordeel je ideeën kritisch en vul je deze eventueel aan of stuur je ze bij.

Doelgroep

De specifieke doelgroep voor deze nascholing zijn leerkrachten die in de eerste graad B-stroom statistiek geven. Dit kunnen leerkrachten wiskunde, maar ook leerkrachten PAV, MAVO en andere tussenvormen hiervan. Ook worden er enkele elementen behandeld die pas aan bod komen in de tweede en derde graad arbeidsfinaliteit, wat interessant kan zijn voor deze leerkrachten.

Leerkrachten wiskunde uit de eerste graad A-stroom kunnen zeker ook ideeën uit deze nascholing halen.

Beschikken over voorkennis is niet vereist.

Begeleiding

Yoni Uten is een jonge, gedreven leerkracht wiskunde en biologie. In 2021 beëindigde ze haar studie ‘educatieve bachelor secundair onderwijs’ met een bachelorproef over statistiek in de B-stroom. Op deze manier wil ze ondersteuning bieden aan leerkrachten in de B-stroom en meer (positieve) aandacht geven aan een vaak vergeten doelgroep, de leerlingen in de B-stroom.

Praktisch

Deze nascholing is afgelast. Inschrijven is niet meer mogelijk.

Mee te brengen door cursist

Smartphone met applicatie om QR-codes te scannen, laptop met Excel en schrijfgerief



Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen