Werkbundels: 'Drillingsberichte', het gedicht 'Todesfuge', 'Leven en Liefde in Oorlogstijd' en 'Dubbelleven: mijn Opa in de Oorlog'
In deze sessie maak je kennis met werkboeken die op basis van onderzoek ontworpen werden door een team van de Radboud Universiteit met als doel (Duitse) lessen echt spannend en waardevol te maken. Waardevol, omdat individuele lotgevallen uit de tijd van de Holocaust gedidactiseerd worden, en spannend, omdat leerlingen gevraagd wordt om zelf actief oplossingen te ontwikkelen voor moeilijke levenssituaties.
Programma
In de voormiddag maak je kennis met de Drillingsberichte, een verzameling brieven waarin de joodse arts Felix Oestreicher tijdens WOII schrijft over het wel en wee van zijn drie dochters aan zijn familie. Je krijgt een toelichting over het project, waarbij er ingezoomd wordt op de leerdoelen en het onderzoeksproces dat geleid heeft tot de werkschriften. Vervolgens maken we samen enkele opdrachten uit de Drillingsberichte-werkschriften, zodat je zelf ervaart hoe je dit kan implementeren in jouw lessen.
Na de lunchpauze gaan we aan de slag met verschillende levensverhalen waarover werkschriften zijn gemaakt voor leraren. Wij bespreken de Joodse en tevens Duitstalige dichter Paul Celan en zijn wereldbekende gedicht 'Todesfuge', 'de verzetsvrouw en oratoriumszangeres Diet Kloos-Barendregt' en 'Het verhaal van Hennie en Opa Anton Wiebe'. De levensverhalen van deze personen dagen je scholieren uit zichzelf te verhouden tot verhalen over oorlog en bevrijding.
Doelstellingen
Na de voormiddagsessie:
- heb je inzicht hoe je met de Drillingsberichte-werkschriften vorm kan geven aan je lessen Duits;
- kan je de verschillende tools kwaliteitsvol gebruiken in je lessen;
- ben je vertrouwd met de leerdoelen van de Drillingsberichte en weet hoe je deze kunt integreren;
- ben je bekend met het onderzoeksproces dat heeft geleid tot het ontwerpen van de Drillingsberichte;
- begrijp je welke rol de nog levende “Zeitzeugin” Helly Oestreicher heeft gespeeld bij het tot stand komen van de Drillingsberichte, en kan je deze kennis, indien relevant, overbrengen op je leerlingen;
- heb je kennis van de historische context van de Drillingsberichte. Je kan deze context vergelijken met andere narratieven en beoordelen in hoeverre het integreren ervan past binnen jouw lessen.
Na de namiddagsessie:
- weet je hoe je met het Celan-werkschrift onderwijs kan geven in de vakken Duits, geschiedenis, maatschappijleer, kunst en Nederlands;
- kan je de verschillende tools kwaliteitsvol gebruiken in je lessen;
- heb je een idee hoe je de werkschriften interdisciplinair kan gebruiken;
- ben je bekend hoe de werkschriften zijn ontstaan in samenwerking met scholieren.
Doelgroep
Leerkrachten Duits s.o.
Begeleiding
Claudia Daiber is gastonderzoeker aan de Radboud Universiteit, Nijmegen en in deze hoedanigheid lid van de onderzoeksgroep ‘Drillingsberichte’. Zij verzorgt samen met haar collega’s gastlessen op scholen over de Drillingsberichte en de Todesfuge van Paul Celan.
Praktisch
Cursuscode:
24/DUI/024ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 1 april 2025 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 212 (tweede verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.