Update dyslexie voor taalleerkrachten
Vele scholen zijn jaren geleden gestart met een dyslexiebeleid. Er werd nageschoold en op basis daarvan vergaderd om concrete begeleidings-plannen met Sticordi-maatregelen op te stellen. Ondertussen zijn er jaren van praktijkervaring overheen gegaan, met succeservaringen en frustraties. Bovendien verlegt het M-decreet de focus naar alle lees- en spelzwakke leerlingen.
Programma
Een opfrissing van de wetenschappelijke achtergronden van dyslexie met focus op de implicaties voor de taalles (Nederlands en vreemde talen).
Vertrekkend vanuit ervaringen staan we tijdens deze nascholing stil bij de dagelijkse praktijk in de taalles.
Het zorgcontinuüm is daarbij onze leidraad:
- welke maatregelen bieden we aan in de basiszorg?
- wanneer en hoe schakelen we over naar verhoogde zorg?
- welke “redicodis” kunnen we aanbieden in de uitgebreide zorg?
Doelstellingen
De deelnemers kunnen:
- de visie van het zorgcontinuüm verwoorden;
- reflecteren over de maatregelen voor de taalles op het niveau van de basiszorg;
- aan de hand van casussen maatregelen op het niveau van verhoogde en uitgebreide zorg beschrijven en toepassen.
Doelgroep
Taalleerkrachten s.o.
Begeleiding
Chris Van Echelpoel, leerkracht Nederlands-Engels-Cultuurwetenschappen, nascholer.
Praktisch
Cursuscode:
17/TAL/019AOptie warme maaltijd in het studentenrestaurant: € 10,10
Jouw bijdrage: 105 EUR.
Inlichtingen bij: Nicole Coveliers, 03 265 25 41, nicole.coveliers@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 4 december 2017 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw Q (parking P4), leslokaal Q.003 |
Interesse om deze nascholing bij jou op school te organiseren? Contacteer
nicole.coveliers@uantwerpen.be.
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.