Je bent hier:   Vaardigheden en attitudes evalueren op een praktische manier

Vaardigheden en attitudes evalueren op een praktische manier

De evaluatie van vaardigheden en attitudes is een moeilijke klus. Hoe kom je tot een verantwoord cijfer en hoe kun je naderhand dat cijfer verklaren? We bekijken de valkuilen bij de evaluatie van vaardigheden en gaan na hoe je niet-vakgebonden attitudes toch kan beoordelen.

We proberen de handelingen die de leerling moet stellen concreet uit te schrijven en te quoteren. Dit kan bijvoorbeeld op basis van de leerplannen. Aan de hand van een observatieschema houden we een verslag bij van de les. ICT kan ons ondersteunen in het verwerken van onze observatie en het komen tot een concrete beoordeling.

Het resultaat van de beoordeling kan de leerling via het internet opvolgen. Zo krijgt de leerling een beeld van wat hij/zij al kan en wat nog niet. De houding van de leerlingen kunnen we op dezelfde manier begeleiden. Vaak volstaat het om de leerling op een goeie manier te remediëren. Als dit niet volstaat, voorzien we een stappenplan met opvolgmaatregelen.

De deelnemers kunnen:

• vaardigheden en attitudes van de leerlingen omschrijven;
  • zo efficiënt mogelijk die vaardigheden en attitudes evalueren;
  • overzichtelijk rapporteren naar leerlingen toe.

Leraren, coördinatoren, directies s.o.

Kris Mostrey, pedagogisch ict-coördinator voor de scholengroep Sint-Michiel te Roeselare.

Cursuscode: 18/OND/031A

Beperkt aantal deelnemers. Dranken en syllabus inbegrepen.

Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be

woensdag 13 februari 2019 14:00u 17:00u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers)
Interesse om deze nascholing bij jou op school te organiseren? Contacteer nicole.coveliers@uantwerpen.be.

Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik
hier voor het huidige nascholingsaanbod.