Van struikel- naar springblokken: sensomotoriek als hulp bij spelling
"Children are great imitators. So give them something great to imitate." Onderwijs moet voldoende kansen creëren om kinderen en jongeren op verschillende vlakken te ondersteunen. De schrijf- en leesvaardigheid van kinderen is zelden zo belangrijk geweest. Taal is immers overal. Dat er aan kennis gewerkt kan worden door sensomotorisch aan de slag te gaan is in Vlaanderen een opkomend denkkader. Om van een leerling een goede speller te maken en de kans op latere spellingsproblemen te verminderen is veel en herhalend oefenen noodzakelijk. Sensomotoriek neemt daarbij een ondersteunende rol op. De methode die tijdens deze nascholing gehanteerd wordt, heeft deze visie als uitgangspunt.
Programma
De nascholing legt het proces van leren uit aan de hand van wetenschappelijke inzichten en praktijkvoorbeelden. Hierbij staat sensomotorische ondersteuning centraal. Deze ondersteuning helpt leerlingen belangrijke informatie te onthouden.
Tijdens de nascholing wordt gebruik gemaakt van het boek ‘Van struikel- naar springblokken’. Uniek voor dit boek is de ontwikkelde spellingsmethodiek die gegroeid is uit jarenlange ervaring binnen sensomotoriek en spellingonderwijs. De erg toegankelijke methodiek kan ingezet worden bij remediëring of als differentiatie.
De nascholingsdag bestaat uit een gezonde afwisseling tussen theorie en praktijk. Tijdens de praktijkmomenten komen telkens volgende items aan bod:
- benodigdheden,
- differentiatie,
- aansluiting ontwikkelingsdoelen of leerplandoelstellingen,
- didactische aanpak en klemtonen.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- heb je inzicht in het effect van sensomotoriek als ondersteuner bij het leren;
- geef je een spellingsles vorm met sensomotoriek als ondersteuner en met voldoende aandacht voor automatisering;
- ken je de laatste nieuwe inzichten rond cognitie, leren en automatisering;
- heb je a.d.h.v. casussen de moeilijkheden rond taal(aanbod), schrijfmotoriek, executieve functies en schrijfplezier ervaren.
Doelgroep
(Zorg)leerkrachten, leerlingenbegeleiders, logopedisten, pedagogisch-didactische begeleiders, taalleerkrachten lager onderwijs
Begeleiding
Lucie Van Mierlo studeerde 'Educational Theory’ aan Fontys als aanvulling op de BaNaBa ‘zorgverbreding en remediërend leren’. Verder staat ze actief voor de klas en begeleidt ze teams in transitie naar dynamische scholen waarbij beweging een belangrijke rol inneemt.
Praktisch
Cursuscode:
24/LAG/179ACursusmateriaal, handboek en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 144 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Laptop met lader, schooleigen taalmethode, een klein plastic doosje en schrijfmateriaal
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 29 april 2025 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus