Zoek een nascholing
Je bent hier: Lager onderwijs / Schoolbeleid en -administratie / Directie   AFGELAST: Verbindend en herstelgericht handelen op school en in de klas (BaO)

AFGELAST: Verbindend en herstelgericht handelen op school en in de klas (BaO)

Elke leraar wil in zijn/haar klas inzetten op maximale leerprestaties. De kinderen slikken niet meer alles wat we vertellen en hoe we het vertellen. Hoe slaag ik als leraar erin elk kind te laten leren op zijn/haar niveau, het beste uit elk kind te halen? Eén van de basisprincipes is de onderlinge band in de klas en met de leraar. Verbinding is het sleutelwoord. Maar wat houdt dit in en hoe werk je eraan?

En wat als die verbinding zoek raakt? Steeds meer gaan we op zoek naar een gedragsaanpak die aanslaat bij de kinderen van vandaag: mondige kleuters en kinderen, soms met beperkte vaardigheden, straatcultuur, beginnende puberteit... Hoe kunnen we hen laten nadenken over zichzelf en hun gedrag? Hoe kunnen we hen verantwoordelijkheid laten nemen en niet laten verdwalen in een leugen- en ontkenning cultuur? Via een herstelgerichte opvoedingsstijl zetten we enerzijds in op een maximale begrenzing en aanpak van het foute gedrag en anderzijds op het ondersteunen en waarderen van het kind als persoon.

Programma

  • Filosofie van herstelgericht handelen op school.
  • Verbindende/herstelgerichte houding van de leraar: vanuit welke autoriteit benader je best het kind van vandaag?
  • Relaties in de klas en met de leraar versterken via pro-actieve cirkels.
  • Herstelgerichte methodieken oefenen zoals verbindend taalgebruik herstelgesprek, herstelcirkel...
  • De herstelgerichte filosofie school-breed integreren.

Doelstellingen

De deelnemers kunnen:

  • reflecteren op verbindende houding;
  • fouten in het gedrag zien als een leermoment;
  • herkennen van gevoelens en behoeften achter het gedrag;
  • proactieve cirkels gebruiken in de klas;
  • een herstelgesprek voeren met 1 of meerdere kinderen;
  • collega's op school warm maken voor een herstelgerichte en verbindende aanpak.

Doelgroep

Leerkrachten uit het basisonderwijs, maar vooral directies en zorgcoördinatoren BaO.

Begeleiding

Maria Beerten, voormalig PrOS-medewerker CGG de Pont Mechelen, moderator 'Hergo op school', trainer International Institute Restorative Practices.

Praktisch

Deze nascholing is afgelast. Inschrijven is niet meer mogelijk.


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen