Zoek een nascholing
Je bent hier: Lager onderwijs / Kleuteronderwijs / Verzorging   Verdieping voor mentoren van startende leerkrachten

Verdieping voor mentoren van startende leerkrachten

Een goede start van leraren heeft invloed op de kwaliteit van het functioneren van zowel de schoolorganisatie als van de individuele leerkrachten.

Ervaring leert dat leraren die men gedurende hun eerste jaar aan hun lot overlaat over het algemeen een handelingsrepertoire ontwikkelen dat in de eerste plaats op overleven is gericht. Zo een repertoire biedt, door het ontbreken van een goede oriënteringsbasis, weinig aanknopingspunten voor uitdieping en uitbreiding. Vlot leren omgaan met leerlingen, nieuwe situaties en nieuwe inhouden, wordt dan zeer moeilijk.

Het begeleiden van leraren aan de start van hun professionele ontwikkeling en in hun verdere loopbaan moet erop gericht zijn een repertoire op te bouwen waarop gereflecteerd kan worden, zodat dit op elk moment kan uitgebreid en aangepast worden.
In confrontatie met een nieuwe situatie legt de starter een aantal stappen af.

Programma

Dag 1: Wat is mentoraat? We staan stil bij een visie op mentoraat en hoe het eventueel in de school kan toegepast worden. Wie is de mentor? Wie is de starter? Wat zijn de noden? Hoe organiseren we klasbezoeken?
Gesprekstechniek: het intakegesprek.
Materiaal: allerlei observatiemodellen voor reflecteren op klasbeheer.

Dag 2: We oefenen de specifieke mentorvaardigheden en vertrekken vanuit twee fundamentele vragen: wat is essentieel voor goed leraarschap? Hoe kunnen we mensen helpen een goed leraar te worden?
Dit veronderstelt dat alle mensen die in het onderwijs intreden, opgepakt worden zoals ze zijn: met al hun competenties en gebreken. Het veronderstelt ook dat ze bijgestuurd worden vanuit een emancipatorisch denken (= iedereen wordt beter als hij reflecteert over zijn functioneren) om hen professioneel beter te doen worden.
Gesprekstechniek: het stellen van concretiserende vragen.
Materiaal: competentieprofielen en vraagsoorten.

Dag 3: Leraren groeien pas als ze aan hun werkpunten werken. Soms geeft dit aanleiding tot weerstanden. We leren als mentor om confrontatietechnieken toe te passen zonder (ver)oordelend te zijn.
Gesprekstechniek: het confrontatiegesprek na een klasbezoek.

Dag 4: Reflecteren op het werk als mentor. De opgedane ervaringen worden doorgelicht en er wordt gewerkt met cases die de deelnemers aanbrengen of die door de docent worden aangeleverd.
Gesprekstechniek: erkend spreken, het spoor van de starter volgen.

Werkwijze: We vertrekken van het ervaringsleren en zorgen voor de nodige praktisch-theoretische input. De mentoren brengen hun eigen belevenissen in en die worden door de opleider gekaderd. We werken met videomateriaal en opnames van gesprekken met de camera om beter zicht te krijgen op de eigen vaardigheden. Iedere cursusdag is er in de voormiddag een theoretisch kader en in de namiddag een gesprekstechniek die aan bod komt en waarop de deelnemers oefenen onder begeleiding. Er wordt ook digitaal materiaal aangeleverd.

Doelstellingen

De mentor als coach:

  • kan concrete afspraken opzetten om mentoraat op school te doen slagen;
  • kan een les observeren vanuit de begeleidende houding en aansluitend een reflectiegesprek houden met eventueel confronterende elementen;
  • kent het verschil tussen begeleiden en beoordelen;
  • kan met starters zowel individueel als in groep reflecteren;
  • kan intake-, advies- en feedbackgesprekken houden.

Doelgroep

Mentoren die bezig zijn met aanvangsbegeleiding en graag meer mentorvaardigheden en inzichten willen verwerven. Het vooraf volgen van de basismodule Coachen van collega's strekt tot aanbeveling, maar is geen dwingende noodzaak. Een basisopleiding mentoraat gevolgd hebben is een pluspunt.

Begeleiding

Dirk Jaspers, voormalig leraar secundair onderwijs TSO en BSO, graadcoördinator en mentor aan het VITO Hoogstraten, navormer, en vakoverschrijdend pedagogisch begeleider, oud-directeur vzw Leefsleutels, begeleider in de Postacademische vorming Socio-emotionele leerlingbegeleiding s.o. (UA - CNO). Gewezen docent aan de Banaba-lerarenopleiding aan de KdG.

Praktisch

Deze cursus loopt over 5 dagen.

Cursuscode: 17/OND/044A

Beperkt aantal deelnemers. Syllabus en dranken inbegrepen.

Op 08/02/2018 is het studentenrestaurant gesloten. Eigen lunchpakket mee te brengen a.u.b.

De andere lesdagen is het studentenrestaurant wel open. Optie: 3 warme maaltijd in het studentenrestaurant: 30,30 euro. Eigen lunchpakket is mogelijk.


Jouw bijdrage: 375 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
dinsdag 24 oktober 2017 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers)
donderdag 30 november 2017 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers)
donderdag 8 februari 2018 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers)
donderdag 26 april 2018 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers)
maandag 28 mei 2018 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen