Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Onderwijskunde / Klasmanagement   Verhoog de betrokkenheid en het leerrendement van je leerlingen door effectief gebruik van ICT-tools

Verhoog de betrokkenheid en het leerrendement van je leerlingen door effectief gebruik van ICT-tools

Heeft in jouw klas ook elke leerling een laptop en heb je daardoor de indruk dat je minder goed kan opvolgen waar leerlingen mee bezig zijn? Misschien lijkt dat scherm in eerste instantie een struikelblok, terwijl je ICT-tools net kan inzetten om je leerlingen tijdens je lessen te activeren en te zorgen voor meer betrokkenheid en leerrendement.

In deze nascholing ontdek je een waaier aan ICT-tools die jou ondersteunen om je leerlingen actief te betrekken, om te differentiëren en om te motiveren! Zo ontdek je tools die je kan integreren in instructiemomenten (bv. Genial.ly, Nearpod), tools om online oefeningen te ontwerpen en om gedifferentieerde oefeningen aan te bieden (bv. H5P, BookWidgets, Wizer), tools om samenwerking te bevorderen (bv. Padlet, Wooclap, FeedbackFruits) en tools om (voorkennis) te testen (bv. Formative, Socrative). De meeste van de voorgestelde tools zijn gratis beschikbaar in een basisversie. Je verkent de tools die voor jouw lespraktijk relevant zijn en ontdekt hoe je deze tools krachtig en effectief kan inzetten, steeds vertrekkend vanuit didactische principes.

Programma

Je vertrekt vanuit didactische inzichten rond multimediaal leren, effectieve didactiek en motivatie. Daarna verken je allerlei tools (o.a. Flip, BookWidgets, H5P, Flip, Genial.ly, Wizer, Nearpod, Socrative, PollEverywhere …). Je maakt een zinvolle selectie van de tools die werken voor jouw lespraktijk en je ontwerpt activerend lesmateriaal in deze tools. Je test het lesmateriaal uit samen met je medecursisten en stuurt waar nodig bij zodat je kant-en-klaar materiaal hebt om te gebruiken in je eigen klas.

Doelstellingen

Na het volgen van de nascholing:

  • ken je de didactische principes rond multimediaal leren, effectieve didactiek en inzichten rond motivatie;
  • kan je een zinvolle selectie maken van de tools die voor jouw lessen inzetbaar zijn;
  • ontwerp je een activerende les waarin je ICT-tools integreert.

Doelgroep

Leerkrachten secundair onderwijs en volwassenenonderwijs

Geen voorkennis vereist.

Begeleiding

Kaat Rykaert is leerkracht Nederlands en coördinator digitale didactiek aan het Sint-Norbertusinstituut in Duffel. Ze rondde een postgraduaat digitale didactiek af en is erkend mediacoach. Daarnaast werkt ze als auteur voor de Digitale Methode.    

Praktisch

Cursuscode: 23/OND/142A

Cursusmateriaal en lunch inbegrepen

Wil je je verdiepen in H5P? Bekijk dan zeker even de nascholing “Create, share, reuse!” – H5P in jouw les, dé gratis open source software.


Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Karolien Geukens, 03 265 90 60, karolien.geukens@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

Breng zeker je eigen laptop (met voedingskabel) én koptelefoon of oortjes mee. Breng ook lesmateriaal (kan digitaal) mee dat je wil verwerken in een activerende les.

Datum Beginuur Einduur Locatie
maandag 15 januari 2024 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 212 (tweede verdieping)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen