Zoek een nascholing

Vertrek eens zonder thema

'Vertrek eens zonder thema' is een hot topic. Meer en meer kleuterleerkrachten laten af en toe hun thema's en volgepropte weekschema's los om eens 'echt' tijd te maken voor hun kleuters.
In een sprokkelweek, in een hoekenweek, in een weekje 'tijd maken'...
Wil jij ook ontdekken hoe je meer rust creëert, meer tijd krijgt om mee te spelen, te observeren, te genieten en interesses van kleuters te ontdekken...?
Mis dan zeker deze nascholing niet! Ga voor jezelf op zoek naar jouw evenwicht tussen werken vanuit een thema en werken zonder thema. En groei meer naar je kleuters toe!

Programma

  1. De kracht van een thema.
  2. De kracht van 'werken zonder thema'.
  3. Praktisch aan de slag.

In 'vertrek eens zonder thema' word je als leerkracht, directeur, begeleider... uitgedaagd om na te denken over 'Wat is goed kleuteronderwijs?'. Hierbij vertrekken we vanuit het verzamelen van de voor- en ook de nadelen van het thematisch werken. Je wordt uitgedaagd om na te denken over de vraag: 'Bieden we aan onze kleuters voldoende ontwikkelingskansen als we doorheen het ganse schooljaar van het ene thema in het andere thema springen?'.
Jullie worden vervolgens ondergedompeld in de kracht van het 'werken zonder thema', waarbij we stilstaan bij de voor- en nadelen en ook de voorwaarden om te slagen. Tot slot word je geprikkeld om jouw evenwicht te zoeken tussen: een schoolse/leerkrachtgestuurde aanpak, een kindgerichte aanpak en open project werk.
Vanuit heel wat praktische tips kan je er meteen mee aan de slag in je eigen klaspraktijk.

Doelstellingen

De deelnemers:

  • kunnen aan de hand van alle praktische tips onmiddellijk aan de slag met 'vertrek eens zonder thema' in hun eigen klaspraktijk;
  • zijn zich meer bewust van de voor- en nadelen van het werken met en zonder een thema;
  • kennen de meerwaarde van het creëren van een rijk basismilieu als uitgangspunt van een rijke leeromgeving;
  • kennen de kracht van welbevinden en betrokkenheid in het spel van kleuters;
  • kunnen bewust meer tijd maken om mee te spelen, te observeren en rust te creëren;
  • kunnen een evenwicht zoeken tussen werken met en werken zonder een thema en het uitwerken van een open project werk.

Doelgroep

Alle betrokkenen bij kleuteronderwijs.

Begeleiding

Sandra Sultano, vormingsmedewerker bij CEGO. Ze heeft 25 jaar klaservaring en geniet ervan om leerkrachten te inspireren en inhoud te delen rond diverse thema’s. Ze werkte 15 jaar in een multiculturele school. De laatste 10 jaar werkte ze in Bilzen als zorgcoördinator in een school met een klasunieksysteem (2,5 jarige tot 6 jarige kleuters samen in een groep binnen teamteaching).

Praktisch

Cursuscode: 21/KLE/017A

Cursusmateriaal en lunch inbegrepen


Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
dinsdag 9 november 2021 09:00u 16:00u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers)
Interesse om deze nascholing bij jou op school te organiseren? Contacteer nicole.coveliers@uantwerpen.be.

Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik
hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen