Zoek een nascholing
Je bent hier: Buitengewoon basisonderwijs / Schoolbeleid en -administratie / Ondersteunend personeel   Vind de sleutel tot je leerling: praten met kinderen, hoe doe je dat?

Vind de sleutel tot je leerling: praten met kinderen, hoe doe je dat?

Het aantal zorgvragen van kinderen in de basisschool neemt een hoge vlucht. Een goed gesprek aangaan met de leerlingen is daarbij een belangrijke eerste stap. Professioneel met kinderen in dialoog gaan is echter voor veel leerkrachten geen evidentie. Je voelt frustraties omdat je merkt dat je leerling worstelt met verdriet, angst of problemen terwijl je botst op een muur waar je moeilijk doorheen kan. In een gesprek kunnen gevoelige onderwerpen worden aangesneden en wat doe je daar dan mee? Hoe zorg je ervoor dat een leerling zich begrepen voelt? En welke woorden laat je dan klinken? Welke technieken kunnen je hierbij helpen?

Programma

Dag 1 verduidelijkt op welke wijze kinderen van volwassenen verschillen. De focus ligt daarbij op de ontwikkeling die een kind doormaakt en hoe dit zich laat zien in de concrete realiteit. Vervolgens doorgronden we de basis van wat een goed gesprek inhoudt. Hoe organiseren we het? Wat is nodig om het vlot te laten verlopen? Wat als een kind mij diep raakt? Wat als mijn pijn resoneert met deze van mijn leerling? Wat moet ik er dan mee? Je wordt uitgenodigd de aangereikte tools concreet uit te testen op jouw school.

Tijdens dag 2 staan we stil hoe bepaalde onderwerpen bekeken, geanalyseerd en geïnterpreteerd kunnen worden. Vervolgens spitsen we ons toe op het gesprek zelf: hoe beginnen we eraan, wat zeggen we best wel en wat vooral niet? Hoe implementeren we alles waar vooraf aan gedacht werd? We oefenen technieken die een kwaliteitsvol gesprek stimuleren.

Doelstellingen

De deelnemers:

  • construeren alle ingrediënten die leiden tot een vruchtbaar gesprek;
  • onderzoeken de effecten van de aangereikte gesprekstechnieken;
  • combineren de theorie met de praktijk en testen dit uit op eigen school;
  • onderzoeken hoe overdracht en tegenoverdracht een gesprek kunnen beïnvloeden;
  • krijgen handvaten aangereikt om technieken te oefenen die een kwaliteitsvol gesprek stimuleren.

Doelgroep

Leerkrachten, zorgcoördinatoren, directies, ondersteuners, CLB-medewerkers.

Begeleiding

Ingrid Noorts is als kindertolk, kinder- en jongerentherapeute en biofeedbacktherapeute werkzaam in haar eigen praktijk (LEEF! Expert). Verder werkt ze ook als collega in de groepspraktijk Meraki te Ekeren. Met 26 jaar dienst als zorgcoördinator is ze dankbaar voor de samenwerking en leerervaringen met ouders, leerlingen en leerkrachten.

Praktisch

Deze cursus loopt over 2 dagen.

Cursuscode: 21/LAG/126A

Cursusmateriaal en lunch inbegrepen


Jouw bijdrage: 252 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
maandag 14 maart 2022 09:00u 16:00u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers)
maandag 28 maart 2022 09:00u 16:00u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers)


Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen