Waarom jongeren blijven vasthouden aan foutief gedrag
'Ze wisten dat ze gestraft zouden worden en toch maakten ze opnieuw de foute keuze.' Herkenbaar? In deze nascholing sta je stil bij de vraag hoe het komt dat jongeren doordraven op de ingeslagen weg zelfs al weten ze dat dit fout is en dat er gevolgen aan verbonden zijn. Daarnaast bekijk je de mechanismen die ervoor zorgen dat dit foutieve gedrag kan doorbroken worden.
Programma
In deze nascholing worden volgende elementen behandeld:
- gedragingen van (vroeg)adolescenten begrijpen in het kader van de (neuro)biologische, cognitieve en psycho(sociale) veranderingen eigen aan hun leeftijdsfase;
- hoe provocerend gedrag in te dijken;
- inzicht krijgen in het mechanisme van cognitieve dissonantie;
- het mechanisme van cognitieve dissonantie hanteren als hefboom naar gedragsverandering en een constructieve houding tijdens de lessen.
De nascholing is interactief: de deelnemers krijgen de kans hun eigen ervaringen en inzichten te toetsen aan het geboden kader en hierover in gesprek te gaan.
Doelstellingen
De cursisten weten:
- waarom jongeren blijven vasthouden aan foutief gedrag;
- hoe dit foutieve gedrag te doorbreken;
- hoe ze jongeren kunnen stimuleren mee te werken en verantwoordelijkheid op te nemen voor hun gedrag.
Doelgroep
Leerkrachten, leerlingenbegeleiders, directie, coördinatoren, ondersteunend personeel secundair onderwijs, ook voor 2de en 3de graad lager onderwijs
Begeleiding
Dominique Roos is reeds decennialang werkzaam in de onderwijs - en managementwereld. Zij is oprichtster van AMODO, een Centrum voor Vorming, Counseling, Bemiddeling en Therapie.
Praktisch
Cursuscode:
24/OND/005BCursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Karolien Geukens, 03 265 90 60, karolien.geukens@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 24 januari 2025 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus