Werken aan een cultuur van breed evalueren met het hele team
Hoe kan je zorgen dat evaluatie jongeren uitdaagt om hun grenzen te verleggen?
Hoe kan je het team zover krijgen dat ze stappen in breed kijken en evalueren?
Hoe zorg je voor een feedbackcultuur in plaats van een meetcultuur binnen evalueren?
Wat zegt onderzoek over wat werkt binnen evalueren in onderwijs?
Programma
Sterke evaluaties motiveren ‘alle’ jongeren en doen hen groeien, ze vinden er houvast en goesting om steeds verder en dieper te gaan in hun leerproces; ze krijgen er gegevens om zichzelf te leren inschatten in hun mogelijkheden en sterktes, ze putten er zelfvertrouwen uit. Tegelijkertijd geeft evaluatie leerkrachten een richting om een betere afstemming te vinden naar wat jongeren echt nodig hebben om te blijven groeien.
In deze tweedaagse geven we je volgende inzichten mee:
• hoe kan evaluatie een sterke motivator zijn voor jongeren;
• hoe kan evaluatie een groeigerichte houding (growth mindset) bevorderen bij jongeren en leerkrachten;
• hoe kunnen we breed evalueren met verschillende evaluatievormen om meer in beeld te kunnen brengen;
• hoe kunnen we kijken naar de kwaliteitseisen bij een evaluatie;
• hoe kunnen we alle leerkrachten meekrijgen in dit verhaal;
• welke strategieën kan je gebruiken om een evaluatiebeleid te doen landen?
Werkvormen
- Input met een sterke focus op wetenschappelijke onderbouwing en praktische voorbeelden.
- Oefeningen om inhoud te verwerken.
- Uitwisselingsmomenten tussen verschillende scholen om goede praktijk bij mekaar te verkennen.
- (Creativiteits-)methodieken om het denken voldoende open te houden en tot vernieuwende oplossingen te komen.
- Illustraties met videofragmenten.
Doelstellingen
- Je krijgt inzicht in breed evalueren;
- Je krijgt inzicht in hoe een team mee te nemen in het verhaal van breed evalueren;
- Je bent handelingsbekwaam rond breed evalueren;
- Je bent handelingsbekwaam rond begeleiden van een team in breed evalueren.
Doelgroep
Directie, middenkader en leerlingenbegeleiders (s.o.)
Begeleiding
Ludo Heylen is directeur van CEGO vorming en Consult. Hij is tevens als wetenschappelijke medewerker betrokken bij diverse onderwijsprojecten van KU Leuven. Hij is intensief bezig met activerende werkvormen, breed evalueren, differentiatie en talentontwikkeling en legt daarbij steeds de band met gelijke onderwijskansen. Hij is ook internationaal actief als onderwijsconsultant.
Praktisch
Deze cursus loopt over 2 dagen.
Cursuscode:
19/OND/058ABeperkt aantal deelnemers.
Syllabus, drank en lunch (soep en broodjesmaaltijd) inbegrepen.
Jouw bijdrage: 242 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Visie op evalueren van de school. Documenten rond evaluatiebeleid.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 11 oktober 2019 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping) |
donderdag 24 oktober 2019 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.