Werken met groepsbevorderende energizers
Een groep leerlingen is nog geen klas, laat staan een klasgroep. In deze nascholing bespreken we de verschillende fases van groepsvorming. Voor elke fase geven we enkele voorbeelden van groepsactiviteiten. Daaraan koppelen we actieve werkvormen en energizers.
We bieden je tips aan hoe je als leerkracht gericht invloed kunt uitoefenen. Het doel? Een positief en een veilig klasklimaat.
Programma
We geven je tools om gedurende het volledige schooljaar de groepssfeer te beïnvloeden. We maken er een actieve nascholing van zodat je naar huis gaat met een arsenaal aan spelletjes en tussendoortjes. Door ze zelf te spelen ondervind je de waarde ervan maar ervaar je ook de drempels en moeilijkheden.
Doelstellingen
De deelnemers:
- verwerven inzicht in de verschillende fasen van de groepsvorming;
- weten welke houding het best past bij elke fase;
- ervaren de meerwaarde van energizers op het vlak van persoonlijke en sociale vaardigheden;
- leren een 15-tal energizers en leuke tussendoortjes door ze zelf te spelen.
Doelgroep
Leerkrachten, zorgcoördinatoren en directies uit het lager onderwijs.
Begeleiding
Giovanni Laleman is preventiewerker bij De Sleutel. Deze organisatie situeert zich binnen de gezondheidszorg en biedt vormingen aan in het onderwijs die zich richten op het risicovol gebruik van tabak, alcohol, drugs en heel recent schermverslaving. Het versterken van weerbaarheid bij kinderen en jongeren is dan ook de rode draad doorheen de vormingen.
Praktisch
Cursuscode:
19/LAG/079ADeze nascholing was oorspronkelijk gepland op 27/03/2020 en daarna op 25/09/2020, maar kon niet plaatsvinden omwille van de coronamaatregelen.
Jouw bijdrage: 60 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 7 mei 2021 |
09:30u |
12:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 001.A (gelijkvloers) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.