Je bent hier:
Werkhouding bij kleuters
Werkhouding bij kleuters
In deze sessie hebben we het over de leerlijn werkhouding die reeds begint in de kleuterklas. Het zijn de voorbereidingsfasen van de zelfinstructiemethode van Meichenbaum. Die werden recent aangepast en ook aangevuld met belangrijke leerdomeinen voor de jongste kinderen. We beogen hiermee niet alleen de kinderen van de kleuterklas zelf, maar ook kinderen uit het buitengewoon onderwijs, speelleerklas en aanvankelijk leren, voor wie het uitvoeren van opdrachten nog niet vanzelfsprekend is.
Programma
Het klinkt misschien tegenstrijdig maar toch is het dat niet. Kleuters hebben wel degelijk werkhouding nodig. Ook zij maken taakjes en kunnen beter van bij het begin een goede methode aanleren. Het allerbelangrijkste is dat kleuters het onderscheid leren kennen tussen 'spelen' en 'werken'. We starten de methode met een algemene, respectvolle houding van stil zitten, zwijgen en vinger opsteken. Daarna volgen de meer specifieke vaardigheden voor een goede werkhouding. We zorgen ervoor dat alles aangeleerd wordt op een speelse manier!
Doelstellingen
De deelnemers kunnen:
- hun leerlingen het verschil tussen spelen en werken leren;
- bij hun leerlingen een algemene houding van stilte en op een geordende wijze vragen stellen en creëren;
- de specifieke vaardigheden voor een goede werkhouding op een speelse manier met hun leerlingen inoefenen.
Doelgroep
Leerkrachten en zorgleerkrachten kleuteronderwijs.
Begeleiding
Kaat Timmerman is zelfstandig pedagoge: onderzoek en begeleiding van kinderen en jongeren met leerproblemen. Ze is ook auteur van o.a. het boek 'Lees eerst de vraag'.
Praktisch
Cursuscode:
18/KLE/035ABeperkt aantal deelnemers. Dranken en syllabus inbegrepen.
Jouw bijdrage: 55 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 12 maart 2019 |
09:30u |
12:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.