Wetenschap en techniek in het lager onderwijs
"Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig." (Albert Einstein)
Tegenwoordig heerst een structureel tekort aan exacte wetenschappers en technici, wat door een steeds meer technologisch wordende maatschappij als een economische handicap wordt ervaren. Competentieontwikkeling in wetenschap en techniek beoogt onder meer een versterking van democratisch burgerschap en integratie in een technologische maatschappij en de uitbouw van een duurzame samenleving.
Wetenschap en techniek genieten ook binnen het ervaringsgericht onderwijs ruime aandacht. Deze leerdomeinen geven kinderen de mogelijkheid om hun talenten te ontdekken. Kinderen willen greep krijgen op de steeds meer technischer van aard wordende wereld waarin zij fysiek deel van uitmaken. Ze zijn onderzoekers die, vanuit een nieuwsgierige houding, betekenis willen geven aan dingen door verklaringen te vinden of te ontdekken hoe voorwerpen werken.
Programma
- We vertrekken vanuit de wetenschappelijk onderbouwde visie op wetenschap en techniek;
- Waar en wanneer zien we wetenschap en techniek;
- Onderzoekend en ontwerpend leren;
- Rijk klasmilieu;
- Praktijkvoorbeelden;
- Experimenteren.
Doelstellingen
De deelnemers kunnen:
- leerlingen beter doen nadenken over en in beweging brengen omtrent wetenschap en techniek;
- wetenschap en techniek herkennen in de breedte;
- een rijk klasklimaat voor wetenschap en techniek voorzien;
- op basis van praktijkvoorbeelden eigen werkvormen uitwerken en integreren in de eigen klaspraktijk;
- het effect van wetenschap en techniek op het welbevinden en de betrokkenheid van de leerlingen ervaren.
Doelgroep
Leerkrachten lager onderwijs, zorgcoördinatoren en directies.
Begeleiding
Veerle De Winter werkt als onderzoeker en vormingsmedewerker voor het Centrum Ervaringsgericht Onderwijs. Zij ondersteunt lagere en kleuterscholen in het ontwikkelen van hun Wetenschap- en techniek onderwijs en voert onderzoek naar de effectiviteit van de verschillende programma’s en de ontwikkeling van evaluatiesystemen m.b.t. het begrijpen van de fysische wereld.
Praktisch
Cursuscode:
17/LAG/024ABeperkt aantal deelnemers. Dranken en syllabus inbegrepen.
Optie: 1 warme maaltijd in het studentenrestaurant: 10,10 euro.
Eigen lunchpakket is mogelijk.
Jouw bijdrage: 110 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Ter informatie: Lesgeefster Daisy Boonen wordt vervangen door Veerle De Winter.
Veerle De Winter werkt als onderzoeker en vormingsmedewerker voor het Centrum Ervaringsgericht Onderwijs. Zij ondersteunt lagere en kleuterscholen in het ontwikkelen van hun Wetenschap- en techniek onderwijs en voert onderzoek naar de effectiviteit van de verschillende programma’s en de ontwikkeling van evaluatiesystemen m.b.t. het begrijpen van de fysische wereld.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 27 februari 2018 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.