Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / STEM   Wetenschappen: hoe vind je nog de juiste informatie in dit tijdperk van misinformatie?

Wetenschappen: hoe vind je nog de juiste informatie in dit tijdperk van misinformatie?

Met de permanente informatiestroom waaraan jongeren worden blootgesteld, is de nood naar feiten hoog. Daarnaast worden vaak foutieve nieuwsberichten geschreven en gedeeld, waardoor een kritische kijk op de bron en de boodschap van het nieuws noodzakelijk is. Maar hoe stimuleer je jongeren om deze info kritisch onder de loep te nemen? En hoe kunnen ze deze info gebruiken om zelf hun mening te vormen?

Programma

Tijdens deze nascholing stellen we twee interactieve workshops van Ekoli voor, die je kan overnemen in de klas om leerlingen aan te zetten tot kritisch denken en correcte informatie-analyse. In de CSI workshop moeten leerlingen in teams met beperkte informatie de juiste keuzes maken om de waarheid achter het lijk op het festivalterrein te achterhalen. Wanneer zetten ze hun middelen in en vanaf welk moment kiezen ze voor een beschuldiging? In de workshop kritisch denken leggen we verhalen en artikels aan de leerlingen voor die ze moeten analyseren op alle facetten die mee de inhoud zouden kunnen kleuren: de schrijver, de bron, het geld achter de website, de politieke overtuiging van het doelpubliek… Leerlingen debatteren over de waarheid en leren dat informatie die ze via het internet verkrijgen vaak afgestemd is op hun voorkeuren en interesses.

Doelstellingen

Leerkrachten leren:

  • hoe ze het belang van bronnen naar leerlingen moeten brengen;
  • hoe ze saaie materie in een tof format kunnen gieten;
  • welke technieken belangrijk zijn in forensisch onderzoek;
  • hoe ze hun leerlingen fake news kunnen laten opsporen;
  • hoe ze hun leerlingen kunnen aantonen dat context belangrijk is.

Leerkrachten kunnen:

  • leerlingen actief kritisch laten denken;
  • leerlingen informatie laten verzamelen en verwerken in spelformat;
  • een constructieve dialoog stimuleren bij leerlingen.

Doelgroep

Leerkrachten STEM, natuurwetenschappen en biologie, 3de graad s.o.

Begeleiding

Niek D'Hondt is een wetenschapscommunicator die mee aan de wieg stond van het eerste doe-het-zelf-biolabo in Vlaanderen, ReaGent. Ekoli startte hij samen met andere enthousiastelingen die moderne wetenschappen naar kinderen van alle achtergronden brengen. Niek houdt zich vooral bezig met het ontwikkelen van workshops in Ekoli. Hij is een editorial mentor voor de Young Scientists Journal en was in 2015 finalist in de internationale wetenschapscommunicatie wedstrijd FameLab. Hij was al spreker op evenementen van HoGent en UGent. Hij begeleidt en traint nu onderzoekers en instituten als freelance wetenschapscommunicator en storyteller in het collectief Break it Down.

www.breakitdown.eu; www.ekoli.be; www.reagentlab.org

Praktisch

Deze cursus loopt over 1 dag.

Cursuscode: 17/STM/012A

Drank en syllabus inbegrepen.

Beperkt aantal deelnemers!


Jouw bijdrage: 60 EUR.
Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
donderdag 26 oktober 2017 14:00u 17:00u UA, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, gebouw D (parking P2), lokaal D0.42 (gelijkvloers)


Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE34 7350 0812 9190

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus

Het Brantijser - Sint-Jacobsmarkt 9-13
2000 Antwerpen