Zoek een nascholing
Je bent hier: Volwassenenonderwijs / Schoolbeleid en -administratie / Leiderschap   Wij/zij voorbij - polarisering in het onderwijs

Wij/zij voorbij - polarisering in het onderwijs

“Alle Koerden zijn terroristen!”
“Ik geef geen hand aan een vrouwelijke leerkracht.”
“Mijn zoon blijft thuis als er op school een imam komt spreken.”

Het wij/zij denken beschadigt. Het vreet aan de sociale stabiliteit van onze samenleving, onze steden en buurten. Maar ook in onze scholen steekt polarisatie meer en meer de kop op. Meningen worden steeds extremer en de ‘ander’ is niet langer een gesprekspartner maar een tegenstander, een vijand. Wat kan je als school hieraan doen?

Programma

Hoe leer je schadelijke polarisatie herkennen? Welke ‘game changers’ kan je als antwoord inzetten? Met heel wat praktijkvoorbeelden geeft directeur Karin Heremans je inzicht in de depolariseringsstrategie van Bart Brandsma die zij zelf met succes op haar school toepast. Groepsoefeningen zorgen ervoor dat je actief mee kan reflecteren over reële casussen waar ook jij mee te maken kan krijgen.

Vervolgens gaan de cursisten zelf aan de slag in kleine groepjes. Eigen praktijkvoorbeelden worden met behulp van de cursisten en lesgevers gegoten in het depolariseringsmodel. Enerzijds om klaarheid in de situatie te scheppen, anderzijds om een oplossingsgerichte aanpak uit te stippelen.

De 4 belangrijke game changers krijgen hierin een belangrijke rol. Deze manier van aanpak geeft de deelnemers een ‘frisse kijk’ op de conflicten die aanwezig zijn en/of sluimeren op school. Vervolgens wordt er een concrete en oplossingsgerichte manier van aanpak uitgewerkt.

Doelstellingen

De deelnemers kunnen:

  • schadelijke polarisatie herkennen;
  • de depolarisatiestrategie oplossingsgericht hanteren in hun klas- en schoolpraktijk.

Doelgroep

Leerkrachten, leerlingbegeleiders, coördinatoren, ondersteunend personeel: (gewoon en buitengewoon) lager, secundair, volwassen- en hoger onderwijs.

Begeleiding

Karin Heremans, studeerde Romaanse filologie en Onderwijsmanagement aan de Universiteit Antwerpen. Directeur van het GO! Koninklijk Atheneum Antwerpen. Sinds november 2015 coördineert ze voor het GO! Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap het beleid rond radicalisering en polarisering en is ze werkgroepleider onderwijs voor de RAN het Radicalisation Awareness network van de Europese Commissie. Ze werd door Bart Brandsma opgeleid tot polarisatiestrateeg en probeert dit op ruime schaal te implementeren. 

Hasna Hajji, studeerde Toegepaste Psychologie en is kinder- jeugd- en gezinspsychotherapeut. Momenteel is zij leerlingbegeleider bij GO! Koninklijk Atheneum Antwerpen. Werkervaring: vertrouwenscentrum kindermishandeling, CGG VAGGA en privépraktijk Conciente.

Praktisch

Cursuscode: 18/SEB/065A

Beperkt aantal deelnemers.

Syllabus, drank en lunch (soep en broodjesmaaltijd) inbegrepen.


Jouw bijdrage: 130,5 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
dinsdag 20 november 2018 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 205 (tweede verdieping)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen