Wiskunde-leren evalueren in de 3de graad
Wist je dat op een hele humanioracarrière een leerling ongeveer een volledig schooljaar aan evaluatie gespendeerd heeft? Dat we als wiskundeleraren gemakkelijk 25% van onze lestijd ons inlaten met toetsen, taken en examens? In deze nascholing leggen we onze eigen evaluatiepraktijk op de testbank. Zo brengen we onze eigen evaluatiestijl in kaart, leren we betere en leerplangerichte vragen opstellen en reiken we modellen aan voor een faire verbetering.
Onder het motto what you test is what you get leren we hoe we vaardigheden en attitudes in onze evaluatie kunnen meenemen. Als wiskundeleerkracht dromen we er immers van dat leerlingen wiskundig inzicht verwerven, probleemoplossend kunnen denken, dat ze reflecteren over oplossingsstrategieën en zin krijgen in wiskunde. Maar dat vertalen naar onze manier van evalueren is niet altijd even evident en soms blijven we hangen in toetsvragen die gericht zijn op reproductie van procedures en methodes. Hiervoor willen we enkele inspirerende voorbeeldvragen aanreiken.
Evalueren is onlosmakelijk met leerinhouden verbonden. Om voorbeelden te kunnen geven uit onze eigen klaspraktijk, is deze nascholing uitsluitend op de 3de graad gericht.
Programma
We vragen elke deelnemer een recent examen mee te brengen met het leerplan waarover het examen test. Tijdens een eerste deel analyseren de deelnemers individueel of in kleine groepen het voorgelegde materiaal.
In een tweede deel geven we een praktische input van allerhande soorten vragen die verschillende wiskundige vaardigheden testen.
In een derde deel besteden we aandacht aan het verbeteren van testen. De deelnemers krijgen op voorhand eenzelfde opgeloste test van één leerling, verbeteren die test en brengen de verbetering mee naar de nascholing. In kleine groepen vergelijken we gelijkenissen en verschillen in puntenverdeling en beoordeling.
Indien de tijd het toelaat geven we een input rond de thema’s ‘huistaken’ en ‘verschillende vormen van evaluatie’.
We ronden af met enkele tips en guidelines.
Doelstellingen
Leraren kunnen hun evaluatiemethode evalueren op basis van aangereikte vragen en modellen uit de navorming.
Doelgroep
Leraren 3de graad uit alle richtingen.
Begeleiding
Gilberte Verbeeck, praktijkassistente (didactiek wiskunde en algemene vakken) Antwerp School of Education, SLO UA en leraar.
Filip Moons, praktijkassistent didactiek wiskunde, SLO UA, leraar en examinator wiskunde aan de Examencommissie Secundair Onderwijs.
Praktisch
Cursuscode:
18/WIS/014ADrank en syllabus inbegrepen.
Beperkt aantal deelnemers!
Jouw bijdrage: 55 EUR.
Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Breng een recent examen mee met het leerplan waarover het examen test.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 17 oktober 2018 |
14:00u |
17:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.